Časté dotazy
Finanční pojmy
Mastercard a Visa jsou společnosti, které se zabývají zpracováváním transakcí provedených platebními kartami, a to jak debetními, tak kreditními.
Mastercard
Mastercard je americká nadnárodní společnost, která zpracovává transakce svými platebními kartami mezi obchodníky a bankami, které je vydávají. Je známá svým reklamním sloganem "Mastercard, jsou věci, které si za peníze nekoupíte. Na všechno ostatní je tady Mastercard."
Výhody karet Mastercard
Společnost nabízí karty různých druhů: kreditní karty, debetní karty nebo předplacené debetní karty. Některé karty umožňují získat část peněz z provedené platby zpět formě tzv. cashbacku. S kartami Mastercard můžete využívat další benefity na mujmastercard.cz. Díky této službě získáte přednostní vstup do řady muzeí po celém světě, vstupenky na nejžádanější sportovní i kulturní akce a další.
U prémiových karet máte většinou v nabídce i cestovní pojištění, u některých bank navíc i věrnostní program. A co Mastercard a platba v ČR, SR nebo zahraničí? Možnost placení pomocí mobilních telefonů a hodinek už je dnes standardem, je tedy na každém, zda s sebou kartu Mastercard bude nosit, nebo si ji nahraje do telefonu či chytrých hodinek.
Typy karet Mastercard
Společnost Mastercard má v portfoliu velké množství karet, ale záleží na každé bance, které z nich bude svým klientům nabízet. Nejzákladnější debetní kartou je elektronická Maestro, dále pak společnost nabízí embosované Mastercard Standard a prémiové karty Mastercard Gold, Platinum World a World Elite, které nabízejí programy uvedené na stránce mujmastercard.cz. Názvy kreditních karet v nabídce Mastercardu se neliší, vyjma Maestra. Tato karta existuje pouze jako debetní.
Něco málo z historie
Společnost Mastercard byla založena v roce 1966 skupinou bank pod názvem Interbank Card Association (ICA). Ta v roce 1969 změnila název na Master Charge a ve stejný rok vzniklo její ikonické logo. V roce 1979 přišla další změna jména na již finální Mastercard. V 80. letech společnost jako první představila na kartách laserový hologram a vydala první firemní karty. V 90. letech pak začala společnost Mastercard vydávat ve spolupráci s Europay International debetní karty Maestro, a to celosvětově. V roce 1997 byl představen program Priceless, v roce 2002 se pak Mastercard spojil s Europay International a stal se akciovou společností, která je od roku 2006 veřejně obchodovatelná na newyorské burze. V dalších letech Mastercard koupil společnosti zabývající se předplatnými službami, poskytováním služeb v rámci fraud/risk, programy odměn ad. V roce 2010 byly založeny Mastercard Labs, které slouží jako inkubátor nových nápadů. V posledním desetiletí Mastercard představil program Masterpass a spolu s Applem pak mobilní peněženku. Společnost má sídlo v New Yorku a centrum na zpracování plateb pak v O'Fallon v Missouri.
Visa
Visa je globální společnost, která nabízí své služby v mnoha zemích a teritoriích světa. Mottem společnosti Visa je "Všude, kde chcete být".
Výhody karet VISA
Visa Inc. není bankou, proto nevydává karty ani neposkytuje úvěry. Umožňuje však finančním institucím nabízet zákazníkům nejrůznější druhy plateb, od plateb debetní či kreditní kartou přes platby firemní kartou až po využívání předplacených karet. Můžete tak snadno a bezpečně platit při nákupu u obchodníka, na internetu, a to i pomocí služeb Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay či Garmin Pay a zároveň mít dokonalý přehled o svých financích. I Visa nabízí na prémiových kartách svůj věrnostní program slev a výhod, a to VISA Benefit program. Dalšími programy plných výhod a slev, např. při cestování, jsou Birdroom, AirRefund, Visa Luxury Hotels Collection nebo Visa Asistence.
Typy karet Visa
Visa svým zprostředkovatelům, tzn. bankám, nabízí karty VISA Electron, což je debetní elektronická karta, dále pak embosované VISA Classic. Prémiové karty VISA Silver, VISA Gold, VISA Platinum a VISA Infinite nabízí svým uživatelům výhodné nabídky v rámci programu VISA Benefit program.
Výlet do historie
V roce 1958 vydala Bank of America první kreditní kartu, a to BankAmericard, ze které se v roce 1976 stala Visa. V roce 1973 spustila Visa první systém elektronické autorizace a následně clearingu a o rok později celosvětově expandovala, a to založením International Bankcard Company. V roce 1975 začala Visa vydávat debetní karty a jak jsme již zmínili, v roce 1976 změnila název z BankAmericard na Visa. Důvodem byla jednoduchost názvu, který zní v každém jazyce stejně. V následujících letech se společnost věnovala především zlepšování zabezpečování karet a omezování podvodů a v roce 1993 se stala první společností, která zavedla technologii neurální sítě na platby. O dva roky později se podílela na specifikaci čipových karet. V roce 2001 přesáhla hranici 1 miliardy vydaných karet a zavedla politiku nulové odpovědnosti na ochranu majitele karet. V roce 2004 zavedla předběžnou autorizaci, jež probíhá v reálném čase a analyzuje každou transakci Visa. Milníkem společnosti je rok 2007, kdy Visa prošla restrukturalizací a vytvořila globální korporaci s názvem Visa Inc., aby rok poté vstoupila na akciový trh a stala se veřejně obchodovatelnou společností na newyorké burze, navíc s největší primární nabídkou akcií (IPO) v historii USA. Rok 2016 byl pro společnost Visa milníkem, spojily se totiž Visa Inc. a Visa Europe a utvořily tak jednu velkou globální společnost.
MONETA Money Bank spolupracuje se společností VISA a můžeme Vám nabídnout platební karty VISA.
Finanční gramotnost je schopnost rozumět a efektivně spravovat své osobní finance. Zahrnuje znalosti o tom, jak plánovat rozpočet, šetřit, investovat, spravovat dluhy nebo se orientovat ve finančních produktech, jako jsou úvěry, pojištění nebo penzijní spoření.
Tato dovednost je důležitá pro správné řízení osobních financí a zajištění dlouhodobé finanční pohody.
Emise dluhopisu je proces, při kterém firma, stát nebo jiná organizace vydává dluhopisy a nabízí je investorům. Když si dluhopis koupíte, v podstatě půjčujete peníze jeho vydavateli. Ten se zavazuje, že vám po určité době vrátí jistinu a pravidelně vám bude vyplácet úroky.
Dluhopisy jsou oblíbeným způsobem, jak si organizace zajišťují peníze na své projekty, a pro investory představují možnost stabilního výnosu.
Diverzifikace portfolia je strategie, která spočívá v rozložení investic do různých aktiv (například akcií, dluhopisů, nemovitostí, podílových fondů nebo komodit) s cílem snížit riziko. Tím, že investujete do různých typů aktiv, minimalizujete šanci na velkou ztrátu, pokud by se jednomu z nich nedařilo.
Tato metoda pomáhá vyvážit výnosy a rizika, protože různé investice se vyvíjejí odlišně v různých ekonomických podmínkách. Díky diverzifikaci se tak můžete vyhnout negativním dopadům špatného výkonu jedné investice na celé portfolio.
Kryptoměna je digitální forma peněz, kterou používáte přes internet. Na rozdíl od běžných peněz, které vydává stát, kryptoměny nejsou řízeny žádnou vládou nebo bankou. Místo toho je spravuje síť počítačů, které zajišťují, že transakce jsou bezpečné a transparentní.
Nejznámější kryptoměnou je Bitcoin, ale existují i jiné, jako například Ethereum nebo Litecoin. Kryptoměny můžete použít k nákupu zboží nebo je držet jako investici, protože jejich hodnota se může měnit.
Tržní riziko je možnost, že hodnota Vaší investice klesne kvůli změnám na finančních trzích.
Ovlivnit ji mohou například pohyby cen akcií, úrokových sazeb, měnových kurzů nebo cen surovin. Trhy reagují na ekonomické zprávy, politické události i změny v nabídce a poptávce. To znamená, že i dobře promyšlená investice může časem ztratit na hodnotě. Proto je důležité své investice dobře rozložit a být připravený na to, že kolísání k investování jednoduše patří.
Investiční trojúhelník ukazuje tři důležité faktory, které ovlivňují každé investici: výnos, riziko a likvidita.
Tyto faktory jsou propojené – pokud chcete vyšší výnos, obvykle to znamená vyšší riziko. A naopak, pokud chcete snadno přistupovat k penězům (likvidita), může to ovlivnit výnosy. Trojúhelník Vám pomáhá najít správnou rovnováhu mezi těmito faktory podle toho, jaké máte cíle a jaký máte postoj k riziku.
Investiční dotace je finanční pomoc, kterou poskytuje stát nebo jiné instituce na podporu konkrétních projektů. Tyto dotace mohou pomoci firmám i jednotlivcům pokrýt část nákladů na inovace, ekologická řešení nebo rozvoj podnikání. Cílem je usnadnit realizaci projektů, které mohou přispět k růstu a zlepšení konkurenceschopnosti.
Cílem je usnadnit realizaci projektů, které mohou přispět k růstu a zlepšení konkurenceschopnosti.
Službu Transparentní účet je možné zřídit u Moneta Money Bank k jakémukoli běžnému účtu pro zprůhlednění finančních transakcí široké veřejnosti pomocí internetu přes volně přístupné webové stránky. Transparentní účty využívají především nadace či občanská sdružení, ale i obce, města, kraje a SVJ zejména pro zveřejnění finančních darů a příspěvků.
MONETA Money Bank poskytuje transparentní účet nejen právnickým, ale také zletilým fyzickým osobám. Abychom Vám mohli zřídit službu Transparentní účet, je třeba si založit jakýkoliv běžný účet u MONETA Money Bank a nechat si nastavit k tomuto účtu transparentnost. Nastavení této služby je zdarma. Historii na transparentním účtu je možné zobrazit až 90 dní zpětně.
Dvoutýdenní repo sazba (2T repo sazba) patří k základním nástrojům měnové politiky České národní banky (ČNB). Jde o jednu ze tří úrokových sazeb, které ČNB vyhlašuje. Zbylými dvěma jsou sazby diskontní a lombardní.
Co je repo sazba
Jedním z hlavních úkolů ČNB je hlídat inflaci a udržovat ji v rámci možností na rozumné úrovni. Pokud je v ekonomice v oběhu velké množství peněz, nabízejí banky levnější úvěry. Domácnosti i podniky si tak mohou více půjčovat a také více utrácet. To má negativní vliv na míru inflace.
Aby tomu ČNB zabránila, stahuje od komerčních bank volné peníze (likviditu). Za ně bankám poskytne cenné papíry, jejichž základní doba splatnosti je 14 dní. Po vypršení splatnosti ČNB cenné papíry vykoupí zpět a cenu navýší o smluvený úrok. Této operaci se říká repo operace a smluvené úrokové sazbě repo sazba.
Repo sazba ČNB se mění podle rozhodnutí Bankovní rady ČNB, která k tomuto tématu zasedá obvykle v předem stanoveném harmonogramu osmkrát ročně. V současné době činí repo sazba 3,75 %.
Další sazby ČNB
Diskontní úroková sazba je úrok, za který si komerční banky ukládají u ČNB své volné peníze nad rámec repo operací. Jde o významný nástroj rovněž ovlivňující míru inflace a obvykle bývá nižší než dvoutýdenní repo sazba.
Lombardní úroková sazba je svým způsobem opakem sazby diskontní. Je to úrok, za který si komerční banky půjčují peníze od ČNB. Tento úvěr zajišťují cennými papíry. Lombardní sazba bývá obvykle vyšší než dvoutýdenní repo sazba.
Termínovaný vklad je zvláštní druh spořicího účtu, který slouží ke garantovanému zúročení vložených finančních prostředků.
Na rozdíl od klasického spořicího účtu si klient termínovaný vklad sjednává na předem danou dobu a s pevnou úrokovou sazbou po celé období trvání vkladu. A obvykle i na pevně předem stanovenou částku vkladu. Vzhledem k tomu, že s penězi na termínovaných vkladech není možné bez sankce volně disponovat, je úroková sazba u termínovaných vkladů zpravidla vyšší než u běžných spořicích účtů.
Termínované vklady můžeme rozdělit podle způsobu ukončení:
Termínované vklady jednorázové (bez obnovy) mají předem pevně stanovenou lhůtu, částku vkladu i úrokovou sazbu. Po uběhnutí stanovené lhůty jsou prostředky s úroky vyplaceny a dále se neúročí.
Termínované vklady s obnovou (revolvingové) se v případě, že klient po stanovené lhůtě vklad nevybere, automaticky obnovují. A to na stejnou dobu a s úrokovou sazbou, která odpovídá bankovní sazbě v den obnovení vkladu a typu účtu.
Termínované vklady mohou být sjednané v českých korunách i cizí měně, nejčastěji v eurech nebo amerických dolarech. Na těchto účtech bývají jiné úrokové sazby, které souvisí s kolísáním kurzů jednotlivých měn.
Jedná se o druh platební karty, pro který jsou charakteristické plasticky tvarované identifikační údaje, například jméno držitele karty, číslo karty nebo doba platnosti.
Dnes už embosované karty ztrácí význam, protože většina plateb probíhá elektronicky pomocí čipů, magnetických proužků nebo bezkontaktních NFC technologií.
S touto kartou, ať už debetní nebo kreditní, můžete platit i v obchodech, které nejsou vybaveny elektronickým platebním terminálem, ale mechanickým, kterému se lidově říká „žehlička“. Údaje o kartě se při platbě přenesou na speciální formulář za pomoci kopírovacího přístroje. Na tento typ platebních terminálů můžete narazit zejména v zahraničí, v zemích, kde není bezkontaktní placení ještě tak rozšířené.
Dynamic Currency Conversion neboli DCC (česky „dynamický převod měny“) je služba, která se uplatňuje při výběrech hotovosti z bankomatů v zahraničí nebo při bezhotovostních platbách kartou tamtéž. DCC umožňuje okamžitě zaúčtovat výběr/platbu v měně, ve které je veden účet k Vaší kartě (většinou tedy v Kč), podle směnného kurzu uvedeného na bankomatu/terminálu.
DCC v bankomatech
Původně byla služba DCC určena pro bankomaty. Umožňuje strhnout z Vašeho účtu vybíranou cizí měnu v korunách podle kurzu, který uvádí bankomat. Klient má možnost tuto službu odmítnout a nechat si vybíraný obnos zúčtovat posléze svou bankou podle jejího kurzovního lístku.
DCC v platebních terminálech
V poslední době se DCC rozšířila i do platebních terminálů zahraničních obchodníků. Na první pohled se jedná o vítanou službu, protože na terminálu vidíte jak cenu v místní měně, tak cenu přepočítanou na koruny včetně kurzu, podle kterého k přepočtu došlo. Problém spočívá v tom, že tento kurz stanovuje banka obchodníka a bývá téměř vždy vyšší než ten, který by následně použila Vaše banka při zaúčtování provedené platby bez DCC.
Proto je nutné uvést následující doporučení: službu DCC při placení kartou nebo při výběru hotovosti z bankomatu vždy odmítnout. Ušetříte peníze a vyhnete se tak pozdějším nepříjemnostem kolem reklamací.
Jak jednoduše poznat, že obchodník službu DCC nenastavil
Pokud se na terminálu zobrazí pouze cena v místní měně, není služba DCC aktivní. Pokud kromě ceny v místní měně vidíte i cenu v korunách a směnný kurz, jedná se o platbu se službou DCC. Totéž platí i pro účtenku, kterou byste si měli od obchodníka určitě vzít.
Pokud jste klientem MONETA Money Bank, můžete si službu DCC vypnout v Smart Bance, Internet Bance, na jakékoliv pobočce nebo prostřednictvím Klientského centra. Deaktivace nebo aktivace služby DCC je platná okamžitě. Pokud si službu DCC deaktivujete a v zahraničí při platbě potvrdíte dynamický převod měny, danou transakci zamítneme a zároveň Vám zašleme upozornění s důvodem zamítnutí.
Phishing (z anglického „fishing“ – česky rybaření) je praktika počítačových podvodníků, pomocí které se snaží z obětí vylákat citlivé informace jako například: hesla, údaje o platebních kartách, rodná čísla nebo čísla bankovních účtů.
Jak phishing funguje?
Útočníci se při rozesílání phishingových zpráv snaží vydávat za důvěryhodnou autoritu (např. banka, sociální sítě nebo státní organizace). Pokud Vám přijde zpráva, ve které Vás někdo vyzývá k aktualizaci, ověření nebo potvrzení informací o Vašem účtu, měli byste být velice obezřetní. Po kliknutí na odkaz v takovém e-mailu budete přesměrování na falešnou webovou stránku, na které budete vyzváni k zadání osobních údajů.
Jak odhalit pokus o phishing?
E-mailová zpráva může obsahovat oficiální logo dané organizace nebo další prvky legitimní komunikace a přesto se může jednat o phishing. Základní prevencí je obezřetnost. Níže naleznete několik rad, které Vám pomohou phishing rozpoznat.
- Zkontrolujte e-mailovou adresu ze které Vám zpráva přišla. Útočníci často spoléhají na to, že uživatelé nezkontrolují, kdo jim e-mail poslal. Dejte pozor i na drobné překlepy v adrese, například @rnoneta.cz.
- Velmi výhodná nabídka, zboží zadarmo nebo nový bohatý příbuzný z exotické země, to vše jsou lákadla typická pro phishing.
- Špatná čeština, gramatické chyby nebo nesmyslné věty jsou velmi často varovným signálem, že se jedná o podvodný e-mail.
- Přílišná naléhavost Vás také může upozornit, že se jedná o podvod. Útočníci se často snaží navodit dojem časové tísně a donutit Vás k akci co nejrychleji.
- Nikdy nikomu nesdělujte svá hesla. Pamatujte, že MONETA Money Bank po Vás nikdy nebude chtít zadávat citlivé informace do e-mailu.
Obrana proti phishingovým útokům
Základní obranou proti phishingovým útokům je zvýšená pozornost a opatrnost uživatelů internetu. Další zásady bezpečnosti se dají shrnout následovně:
- K přístupu do internetového bankovnictví vždy využívejte známé a dobře zabezpečené přístroje.
- Nevyplňujte citlivé informace na nezabezpečených a veřejných internetových sítích.
- Pečlivě čtěte e-maily a zprávy, než na ně odpovíte nebo rozkliknete v nich obsažený odkaz.
- Raději vůbec neotvírejte přílohy nevyžádaných e-mailových zpráv.
- Nikdy neposkytujte důvěrné informace, hesla a přístupové údaje na sociálních sítích.
- Pravidelně aktualizujte svůj software a antivirový program.
Vishing je spojením slov voice a phishing a je to forma phishingového útoku prováděného prostřednictvím telefonického hovoru.
V těchto hovorech se útočník vydává za pracovníka legitimní společnosti či organizace. Jeho cílem je za pomoci manipulace získat citlivé údaje – nejčastěji přihlašovací údaje do internetového bankovnictví nebo ke kartě. Velmi často se s vishingem mohou setkat i zaměstnanci, po kterých útočník vyžaduje interní informace nebo instalaci škodlivého softwaru do firemních zařízení.
V bankovním sektoru se útočníci nejčastěji vydávají za pracovníky bezpečnostního oddělení nebo pracovníky technické podpory. Zkušenější pachatelé používají tzv. spoofing, což je maskování telefonní linky za legitimní číslo společnosti. Proti této praktice se v dnešní době dá bohužel bránit jen velmi omezeně.
Jak vishing funguje?
- Útočník kontaktuje oběť telefonicky a často zná alespoň její základní údaje. Proto je běžné, že jsou oběti oslovovány jménem nebo je hovor veden pod hlavičkou společnosti, se kterou má oběť opravdu co do činění (banka, zaměstnavatel). Znalost těchto základních údajů přidává celému příběhu na věrohodnosti.
- V hovoru je kladen důraz na vyvolání obav, nejistot. Typickým případem je informace o mizejících prostředcích z bankovních účtů, nebo probíhajícím procesu žádosti o úvěr.
- Po celou dobu hovoru je oběť nucena jednat rychle – záměrem je vyvolat lehkomyslná rozhodnutí.
- Pokud se oběť nedaří zmanipulovat v počáteční fázi, dochází často na výhružky ve formě sankcí ze stran státních orgánů, například České národní banky nebo Policie České republiky.
- Výsledkem je buď získání citlivých údajů, nebo manipulace k přesunu prostředků mezi účty.
Jak vishing odhalit? Na co si dát pozor?
- Volání z cizího čísla – útočník nevolá pod hlavičkou společnosti, za kterou vystupuje. Ovšem k tomuto nemusí dojít vždy, caller ID (tzn. číslo či jméno na displeji) lze podvrhnout.
- Nepřesné informace – útočník nedisponuje přesnými údaji, např. neví, s kým hovoří, vystupuje pod jménem banky, u které nemáte účet.
- Chybějící ověření – oběť není plně ověřena, často je vynechána informace o nahrávání hovoru, avšak volající okamžitě přejde ke konkrétnímu problému.
- Nesmyslná přepojování – pokud útočník nemá správné údaje, ale v hovoru je získá, často mohou být okamžitě zneužity. Běžným postupem je přepojení mezi bankovní institucemi, nebo přepojení na policii, kde již čeká další nastrčený podvodník. Banka nikdy nebude přepojovat klienty ke konkurenci, v okrajových případech mohou pracovníci zákaznického servisu předat telefonní číslo třetí straně za předpokladu, že jsou tyto informace veřejně dostupné.
- Tlak útočníka – v hovorech se jde často k jádru „problému“, oběť pak jedná nerozvážně a je náchylná k pochybení.
Obrana proti vishingovým útokům:
- Nereagujte na hovory z podezřelých čísel – jeví-li se telefonní číslo podezřele, vždy je lepší si ho nejdříve prověřit. Kontrola telefonních čísel na internetu je základ. K dispozici ke stažení jsou i aplikace pro blokování nevyžádaných hovorů (doporučujeme stažení z oficiálních zdrojů z Google Play a Apple Store).
- Nespěchejte a jednejte obezřetně – pokud u Vás během hovoru dojde k podezření, nejlepší volbou je hovor ukončit a kontaktovat zákaznické centrum společnosti a ověřit si, zda opravdu došlo k legitimnímu kontaktu. Další možností je návštěva pobočky.
- Nepodlehněte manipulaci – pokud se doposud hovor nejeví podezřele, nepolevujte a vyhněte se jakýmkoliv výzvám k převodům peněz, instalaci aplikací nebo sdělení citlivých údajů.
V případě, že jste se s tímto typem útoku v nedávné době setkali, kontaktujte nás na našem Zákaznickém servisu na telefonním čísle 224 443 636.