Poradna

Časté dotazy

Smart Banka

Ano, pro její aktivaci je nutné spárovat telefon s Internet Bankou. Počet spárovaných přístrojů s Internet Bankou je s ohledem na bezpečnost omezen na 3. Při registraci Smart Banky si zvolíte vlastní unikátní 4–8místný PIN (doporučujeme 6místný PIN), který se nikde neukládá a nezná ho nikdo jiný než Vy.

Smart Banka je šifrovaná privátními klíči. Informace a data, která se vyměňují mezi Vaším telefonem a našimi bankovními systémy, putují zabezpečeným „tunelem“, tzv. VPN, kterou chrání kombinace 1 : 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 (jedna ku sextilionu) a tyto klíče se v nepravidelných a náhodných časech obměňují. A proto je bezpečné Smart Banku používat dokonce i na veřejné nebo nezabezpečené Wi-Fi (například v kavárně). Navíc je možné Smart Banku spárovat s maximálně 3 různými zařízeními naráz. Smart Banka se zablokuje při 5 chybných zadáních PIN kódu. Vaše finance jsou v bezpečí i v případě, kdy útočník přes phishingový útok odhalí Váš PIN – pokud současně nevlastní Váš telefon, je mu takový útok k ničemu.

Náš automatizovaný zabezpečovací modul odhalí nečekané nebo nezvyklé chování na účtu klienta, podezřelé platby (vysoké částky, časté částky atp.) pozastaví a náš pracovník s Vámi telefonicky prověří, zda-li je všechno v pořádku. Platby se pak provedou podle plánu.

Ano, v sekci Karty – Nastavení karty můžete jednoduše vypnout/zapnout „Povolení pro internetové platby“. Stejně jednoduše si změníte i limity pro platby pro výběr z bankomatu, platbu u obchodníka, nebo i limit pro internetovou platbu. Veškeré změny jsou zdarma a projeví se do 6 hodin.
Ano je. Sice existují teoretické šance, že může mít někdo stejný fragment otisku prstu nebo obličeje (u otisku prstu je šance 1 : 50 000 a u obličeje – Face ID 1 : 1 000 000), ale Váš telefon Vám rozhodně nedovolí tolik pokusů. Povolí maximálně 3–5, pak bude vyžadovat zadání PINu, který znáte jen a pouze Vy a který nikde není uložený.

V případě, že Vaši kamarádi nebo členové rodiny mají nastaveny své otisky prstů ve Vašem telefonu, budou mít stejně jako Vy také přístup do všech aplikací.
Ano, do Smart Banky můžete přidat svůj osobnípodnikatelský účet do jednoho profilu. Stačí si v aplikaci otevřít Nastavení, kliknout na své jméno a pak na Přidat profil“.
Ano, pokud Vaše mobilní zařízení tuto funkci podporuje. U telefonů značky Apple se čtečka otisků prstů nazývá Touch ID a najdete ji v přístrojích iPhone 5s a vyšší. Čtečkou otisků prstů jsou vybaveny i některé telefony s OS Android. Aplikace Smart Banka však podporuje pouze ty přístroje, které pro čtečku otisků prstů využívají integrovanou funkci Fingerprint pro Android 6 a vyšší, nikoli řešení svého výrobce, nad kterým nemáme kontrolu. Z bezpečnostních důvodů jsme schopni garantovat bezpečnost Smart Banky pouze u těch telefonů, které k přihlášení pomocí otisku prstů využívají přímo integrované řešení v systému Android od Googlu.

Abyste mohli k přihlašování otisk prstu používat, je nutné mít tuto funkci nastavenou ve Vašem telefonu a zároveň zapnutou v nastavení Smart Banky. Pokud víte, že máte v telefonu funkci zapnutou, ale v nastavení Smart Banky ji nevidíte, je velice pravděpodobné, že Váš telefon využívá proprietární řešení výrobce, které naše aplikace nepodporuje.

Používáte-li pro přihlašování otisk prstu, nedovolte nikomu jinému, aby si na Vašem telefonu zaregistroval biometrický snímač otisku prstu. Vyvarujte se také registrace Smart banky na zařízeních, kde má Touch ID zaregistrovaný někdo jiný, protože v případě, že Vaši kamarádi nebo členové rodiny mají nastaveny své otisky prstů ve Vašem telefonu, budou mít stejně jako Vy také přístup do všech aplikací.

Je možné používat čtečku otisků prstů i pro potvrzování transakcí?
Ano, možné to je. Platí pro to stejná pravidla jako pro přihlašování pomocí otisku prstu. A je nutné si v nastavení Smart Banky zapnout autorizaci pomocí otisku prstu.

V případě, že Vaši kamarádi nebo členové rodiny mají nastaveny své otisky prstů ve Vašem telefonu, budou mít stejně jako Vy také přístup do všech aplikací.
Ano, ale platí to pouze pro novější telefony značky Apple, které funkcí Face ID disponují. Některé telefony s operačním systémem Android jsou touto možností také vybaveny, ale aby ji naše aplikace podporovala, musí být součástí operačního systému. Nesmí se jednat pouze o funkcionalitu výrobce.

Abyste mohli k přihlašování nebo autorizaci plateb Face ID používat, je nutné mít tuto funkci nastavenou ve Vašem telefonu a zároveň zapnutou v nastavení Smart Banky.

Je možné používat funkci rozpoznání obličeje i pro potvrzování transakcí?
Ano, je to možné, ale jen přes Face ID na novějších typech telefonů Apple. Je potřeba povolit Face ID v nastavení Smart Banky, ale také v nastavení telefonu.
Ano, možné to je. Platí pro to stejná pravidla jako přihlašování pomocí otisku prstu. A je nutné si v nastavení Smart Banky zapnout autorizaci pomocí otisku prstu.

V případě, že Vaši kamarádi nebo členové rodiny mají nastaveny své otisky prstů ve Vašem telefonu, budou mít stejně jako Vy také přístup do všech aplikací.
Zůstatek svých účtů si můžete nechat zobrazit i na vašem telefonu, aniž byste se přihlašovali do Smart Banky. V Nastavení Smart Banky povolte tzv. pokročilé funkce a pak si widget přidejte přímo v telefonu.

V nastavení Smart Banky si můžete zvolit, jaké účty chcete zobrazovat a jaký účet bude ten primární zobrazovaný. Pokud máte svůj smartphone zabezpečený zámkem telefonu, tak se zůstatek bude ukazovat jako procentní hodnota z tzv. referenční částky, kterou si sami zvolíte v sekci Nastavení (například zůstatek 3 000 Kč z referenční částky 10 000 Kč se ukáže jako 30 %).

Referenční částku znáte jenom Vy a můžete si ji změnit v sekci Nastavení.

Pokud máte telefon chráněný zámkem (PIN, gesto, otisk prstu nebo Face ID), tak Vám po odemknutí zůstatek ukážeme běžně v korunách. V Nastavení Smart Banky si můžete zvolit „zobrazovat vždy v %“ a zůstatek jako procentní hodnotu uvidíte na widgetu i po odemknutí telefonu.

QR platba je grafický kód, který naleznete nejčastěji na fakturách či v objednávkových e-mailech. Usnadní Vám zadávání plateb, s QR kódem totiž nemusíte vyplňovat všechny údaje potřebné k zadání platby ručně, stačí na ni buď mobilem namířit, nebo kód načíst rovnou z mobilního telefonu.

Z QR kódu se načte číslo účtu, částka a jiné důležité údaje. Vy už pak platbu jen zkontrolujete a dokončíte. Díky QR kódu nemusíte opisovat číslo účtu, kód banky, částku, variabilní symbol a jiné náležitosti. Platba je tak rychlejší a Vy máte jistotu, že nedojte k překlepu.

QR platba v MONETA Money Bank
Naše aplikace Smart Banka umí samozřejmě načítat kód namířením mobilu, ale zadáte ji i pouhým „sdílením“ přímo v mobilu. Fakturu, objednávku či žádost o platbu od kamaráda s QR kódem stačí v mobilu buď otevřít a zvolit „Otevřít přílohu v...“ či „Otevřít v aplikaci...“ a vybrat Smart Banku, nebo "Odeslat soubor" či "Sdílet soubor" a opět zvolit Smart Banku. Faktura, objednávka či obrázek QR kódu se promění v přehledný platební příkaz, který pak už stačí pouze potvrdit obvyklým způsobem.

Tuto funkci je nutné nejprve zapnout v nastavení Vaší Smart Banky v sekci Pokročilé funkce.

Něco se Vám na Smart Bance nelíbí, něco Vám v ní chybí, nebo naopak líbí a chcete nám to říct? Budeme rádi. Chceme Smart Banku společně s Vámi zlepšovat, proto nám napište na smartbanka.feedback@moneta,cz.

Android (verze 7.0 a vyšší) a iOS (verze 14.0 a vyšší) na zařízeních s připojením k internetu.


Smart Banka nemusí fungovat na zařízeních, která byla výrobcem upravena tak, že nejsme schopni zajistit její bezpečné fungování. To se týká nejčastěji telefonů značky Huawei, Caterpillar, Doogee a jiné.

Z bezpečnostních důvodů se PIN nikde neukládá a nikdo jiný než Vy ho nezná. Pokud PIN zapomenete, musíte si z Internet Banky v sekci Osobní nastavení – Smart Banka přístroj odebrat, znovu ho tam přidat a zaregistrovat se. Při registraci si zvolíte PIN kód nový.

Jak postupovat, když se mi Smart Banka zablokuje?
V tomto případě je třeba se přihlásit do Vaší Internet Banky a v sekci Osobní nastavení - Smart Banka odblokovat přihlášení. Poté se můžete znovu do Smart Banky přihlásit. Zablokování přístupu mohlo nastat například opakovaně špatným zadáním PINu, nebo přenesením zálohy z původního telefonu na nový.

Protože chceme, aby aplikace Smart Banka pracovala co nejlépe a usnadnila Vám ještě více práci, potřebuje k vybraným funkcím různá oprávnění. Není to o tom, že by Vámi poskytnutá oprávnění zpřístupnila bance citlivé informace, ani o tom, že by se někam dále přeposílaly. Oprávnění pouze umožní aplikaci fungovat ještě efektivněji.

Například:

- Kontakty - Top-Up (aplikace Vám ukáže seznam čísel z kontaktů, které chcete dobít; kontakty z aplikace nikam neodcházejí)
- Poloha - pobočky a bankomaty (aplikace Vám tak může poradit nejbližší pobočku nebo bankomat)
- Úložiště/Fotografie/Média - čtení a uložení QR kódu z PDF a fotek (nebojte se, ani Vaše fotky si nikdo neprohlíží a aplikace je nikam neposílá)
- Fotoaparát - skenování QR kódů a faktur

Seznam všech oprávnění:

Android
- Kontakty - čtení kontaktů
- Poloha - přístup k přesné poloze (pomocí GPS a sítě)
- Fotografie/Média - čtení obsahu v úložišti USB
- Úložiště - čtení obsahu v úložišti USB
- Fotoaparát - pořizování fotografií a videí
- Jiné - ovládání vibrací, zobrazení přes ostatní aplikace, ovládání technologie NFC, spuštění při startu, úplný přístup k síti, zobrazování síťových připojení, bránění přechodů telefonu do režimu spánku, použití hardwaru na čtení otisku prstů, přijímání dat z internetu, instalace zástupců

iOS
- Kontakty - čtení kontaktů
- Poloha - přístup k přesné poloze (pomocí GPS a sítě)
- Fotografie/Média - čtení obsahu v úložišti USB
- Úložiště - čtení obsahu v úložišti USB
- Fotoaparát - pořizování fotografií a videí
- Notifikace - posílání a přijímání notifikací
1. Stahujte si pouze ověřené a bezpečné aplikace z oficiálního zdroje na App Store nebo Google Play.

2. Vámi zvolený PIN nebo otisk prstu jsou jediné možnosti pro přístup do Smart Banky. Aplikace po vás nebude nikdy požadovat údaje pro prˇístup do vaší Internet Banky.

3. Telefon pravidelně aktualizujte. Pokud jsou k dispozici aktualizace, neváhejte a proveďte je. Nové verze často obsahují i bezpečnostní záplaty. Neaktualizovaný telefon mu°že být zdrojem nákaz.

4. Chraňte svůj telefon kódovým zámkem nebo funkcí Touch ID/Face ID. Vyhnete se tak riziku, že někdo bez vašeho vědomí získá citlivé údaje uložené ve Vašem telefonu.

5. Hlídejte SMSky z neznámých čísel. Mohou obsahovat odkazy na internetové stránky, které z Vás zkouší vylákat osobní údaje. Jde o formu tzv. „phishingu“.

6. Opatrně i na telefonáty. Podvodník se mu°že vydávat za operátora, který si chce naléhavě ověrˇit transakce na Vaší platební kartě, případně dokonce zjistit Váš PIN. Zde platí pravidlo, že pracovníci banky nikdy nevyžadují citlivá data prˇes e-mail nebo telefon.

7. Vyhýbejte se zásahu do softwaru Vašeho telefonu. Provedete-li tzv. jailbreak, značně tím oslabíte zabezpečení telefonu.

8. Dbejte zvýšené opatrnosti, pokud se často připojujete k veřejným Wi-Fi sítím nezabezpečeným heslem, např. v kavárnách nebo restauracích. Útočník mu°že snadněji odposlouchávat komunikaci z Vašeho zařízení.

9. Znáte funkci Najít iPhone/Android? Při ztrátě nebo odcizení máte možnost telefon vzdáleně smazat a nepovolaná osoba se tak nedostane k Vašim osobním datu°m. Zvažte také občasnou změnu hesla pro Apple ID/Google ID.

10. Používáte-li Touch ID pro odemykání telefonu a přístup do aplikací pomocí otisku° prstu°, dbejte zvýšené opatrnosti. V případě, že Vaši kamarádi nebo členové rodiny mají nastaveny své otisky prstu° ve Vašem telefonu, budou mít stejně jako Vy také přístup do všech aplikací.
Nemusíte se bát, že by se do aplikace Smart Banka někdo dostal. Pokud se neodhlásíte nebo aplikaci nevěnujete pozornost, do 2 minut dojde k automatickému odhlášení.

Jedna apka,
celá banka

S mobilní aplikací Smart Banka máte celou banku v kapse. Obsahuje přes 200 funkcí, 41 produktů a najdete v ní všechny výhodné nabídky. I proto je nejoceňovanější bankovní apkou na trhu.
logo - Moneta

Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.

ocenění Zlatá koruna - novinka roku 2023 hodnocení klienty 4,8/5