Časté dotazy
Běžný účet
Účet Tom Plus si můžete založit plně online prostřednictvím mobilní aplikace Smart Banka. Stačí Vám k tomu 2 doklady totožnosti, chytrý telefon s operačním systémem Android nebo iOS a aktivní účet v jiné bance v ČR vedený na Vaše jméno. Běžný účet si můžete sjednat ještě rychleji a bez nahrávání dokladů pomocí bankovní identity.
Běžný účet je v dnešní době nezbytností. MONETA Money Bank nabízí několik typů běžných účtů pro určité skupiny klientů.
Běžným účtem rozumíme účet pro platební styk, který slouží především pro vkládání finančních prostředků a jejich užití majitelem. Běžný účet má zpravidla větší možnosti pro nakládání s penězi než spořicí účet, který je určen, jak již vyplývá z názvu, především ke spoření.
Běžný účet má však proti spořicím účtům obvykle nižší úročení. K běžnému účtu se vážou další služby, které mohou klienti využívat, například možnost zřízení kontokorentu, platební karty, a to jak debetní, tak i kreditní , internetového bankovnictví, atd. Běžný účet může být zřízen také v cizí měně jako tzv. cizoměnový nebo devizový účet.
MONETA Money Bank nabízí řadu běžných účtů pro různé skupiny klientů – děti i dospělé. Mezi nejpopulárnější patří běžný účet Tom Plus, s nímž máte výběry hotovosti ze všech bankomatů v ČR i v zahraničí zdarma, stejně jako jeho zřízení i vedení. Tento účet si můžete založit pohodlně online bez nutnosti návštěvy pobočky, a to buď přes naše webové stránky nebo pomocí mobilní aplikace Smart Banka. Stačí si připravit dva doklady totožnosti a účet si založíte během několika kroků.
Pokud preferujete založení účtu přes pobočku, je Vám samozřejmě k dispozici naše obchodní síť v mnoha městech a obcích. Založení i vedení účtu Tom Plus je zcela zdarma a bez jakýchkoliv podmínek. S debetní kartou Standard, kterou Vám k účtu bezplatně zřídíme, můžete zdarma vybírat ze všech bankomatů v ČR i v zahraničí zdarma.
Nejjednodušší cestou, jak poslat peníze do zahraničí, je bankovní převod.
Poslat peníze do zahraničí bankovním převodem můžete jednoduše v internetovém bankovnictví, mobilní aplikaci nebo na pobočce. Pro tento účel potřebujte znát banku a číslo účtu příjemce platby. Obvykle se číslo účtu zadává ve formátu IBAN, který v sobě již nese všechny potřebné identifikační údaje. Typ převodu a poplatky se dále řídí tím, do jaké země, v jaké měně a jakou výši úhrady posíláte.
SEPA platba
Pokud úhrada proběhne v rámci Evropského hospodářského prostoru (EHP) v měně EUR, bude zpracována jako SEPA úhrada. Mezi výhody SEPA úhrad patří zejména jednoduchost zadání, rychlost zpracování a nižší poplatky v porovnání s klasickými zahraničními SWIFT úhradami. Podmínkou je, aby banka příjemce ale i odesílatele uměla SEPA úhradu zpracovat.
SEPA úhradu můžete v MONETA Money Bank pohodlně zadat prostřednictvím Internet Banky. V nové Internet Bance kliknete vlevo nahoře na tlačítko Zaplatit a zvolíte Zahraniční platbu. Systém sám pozná, že zadáváte SEPA platbu a provede logickou kontrolu dat. Ve staré Internet Bance zvolte na kartě Účty a transakce v levém menu položku Zahraniční platba. Jako typ příkazu k úhradě zvolte SEPA. Ve Smart Bance jednoduše zvolíte možnost Zaplatit a překliknete se na Zahraniční platbu. Stejně jako u Internet Banky systém sám vyhodnotí, že zadáváte SEPA platbu.
Zadat SEPA platbu můžete také na každé pobočce MONETA Money Bank, počítejte pak ale s vyšším poplatkem za zpracování platby. V případě zadání SEPA platby přes Internet Banku nebo Smart Banku máte odchozí SEPA úhradu s účtem Tom zdarma.
Platba do zahraničí
Pokud v rámci EHP posíláte úhradu v jiné měně než v EUR nebo úhradu směrujete mimo prostor EHP, nejedná se již o SEPA úhradu, ale o klasickou zahraniční úhradu. Ta je odesílána přes swiftové platební brány.
Také klasickou zahraniční úhradu můžete zadat prostřednictvím aplikace Smart Banka nebo pomocí Internet Banky. V ní stačí kliknout na tlačítko Zaplatit v levém horním rohu a poté vybrat Zahraniční platbu. Pokud posíláte úhradu v rámci účtů MONETA Money Bank nebo chcete provést cizoměnový převod mezi vlastními účty, zvolte požadovanou variantu. Ve Smart Bance vyberete jako vždy možnost Zaplatit a poté se překliknete na Zahraniční platbu a zadáte IBAN. Následně zadáte částku, měnu, SWIFT kód banky a další potřebné údaje. Zadávání platebního příkazu tím se podstatně zkrátí.
SWIFT kód MONETA Money Bank v ČR je AGBACZPP.
Jak dlouho trvá převod peněz z účtu na účet
Lhůty pro převody peněz mezi bankami závisí na mnoha faktorech a banky je většinou uvádí v základních produktových podmínkách platebního styku. Lhůty se řídí například tím, zda se jedná o převod mezi účty v rámci jedné banky, nebo je platba zasílána na účet v jiné bance.
Převod peněz mezi účty jedné banky a okamžité platby
Obecně nejrychlejší jsou interní převody mezi účty v rámci jedné banky (např. převod mezi dvěma běžnými účty nebo mezi účtem spořicím a běžným) a také okamžité platby, které se už staly standardem. Odchozí platba v českých korunách s částkou do 400 000 Kč proběhne v rámci několika vteřin, peníze jsou na účet příjemce připsány okamžitě, a to i v noci, o víkendu či ve svátek.
Potřebujete-li poslat vyšší částku, využijte prioritní úhradu, která je však oproti okamžité platbě zpoplatněna, nebo standardní platbu.
Převody peněz mezi bankami
Pokud z účtu posíláte jinou platbou než okamžitou, je při převodu z účtu jedné banky do jiné vzít v potaz, zda platbu posíláte ve všední den či víkend a v kolik hodin je příkaz proveden. Pak je třeba se řídit tzn. cut off timy, které má každá banka jiné. Většinou je najdete v produktových podmínkách platebního styku.
Kdy připisují banky peníze na účet
Platby zadané přes internetové bankovnictví, aplikaci, na pobočce nebo přes externí program pro účetní mohou mít jiné časové lhůty, do které je třeba je zadat. Stejně tak i trvalý příkaz či zahraniční platba. Pokud platbu odešlete do časové lhůty, je většinou připsána ten samý den.
Převody peněz o víkendu
Jelikož jsou dnes již v zásadě standardem okamžité platby, peníze z banky do banky většinou převedete do pár sekund i během víkendu nebo svátku. U Monety jsou okamžité platby v rámci běžného účtu Tom Plus zdarma, stejně jako výběry z bankomatů po celém světě.
Časové lhůty v MONETA Money Bank
V MONETA Money Bank si lhůty pro zaslání plateb můžete ověřit v základních produktových podmínkách běžného účtu a platebního styku. Platný dokument najdete na stránce dokumentů pro účty, v sekci Produktové podmínky. Na posledních stranách dokumentu najdete přehledně v tabulkách časové lhůty pro zaslání prioritních, standardních plateb, ale i těch zahraničních a trvalých příkazů ad. Záleží, zda je budete podávat přes Internet Banku a Smart Banku, na pobočce či jinak. V zásadě ale platí, že platby mezi účty MONETA Money Bank (např. mezi běžným a spořicím nebo dvěma běžnými účty) a okamžité platby do jiných bank jsou prováděny během pár sekund. Korunové platby na účet do jiné české banky, které nejsou posílány jako okamžité platby, dojdou většinou nejpozději druhý den.
Jak poslat peníze na bankovní účet do zahraničí
Většina karet, se kterými je možné platit na internetu, je již pro internetové platby přednastavena. Online platby pro Vaši kartu můžete snadno a rychle nastavit ve Smart Bance nebo Internet Bance, a to na Detailu karty v Nastavení. Můžete je aktivovat nebo vypnout či změnit limit. Změny jsou okamžité.
Tyto změny můžete provést i přes Zákaznický servis na telefonním čísle 224 443 636 nebo na pobočce MONETA Money Bank.
Při placení na internetu je důležité dodržovat určitá bezpečnostní pravidla. V žádném případě nesdělujte obchodníkovi ani nikomu jinému PIN ani ePIN k Vaší platební kartě. Nastavte si pro tento typ transakcí bezpečnou výši denního limitu.
Běžný účet MONETA Money Bank
Účet se neruší automaticky. V případě, že u účtu existuje disponent, trvalé příkazy odcházejí nadále. Za vedení účtu se zároveň účtují poplatky dle platného Sazebníku poplatků.
Naopak ruší se debetní karty (pokud jsou vedeny na zemřelého), kontokorentní úvěr a veškeré online kanály (Internet Banka, Smart Banka, Infoservis, BankKlient apod.). S těmito doplňkovými službami bohužel nemůže nakládat nikdo jiný než osoba, na kterou jsou vedeny. Dále také dojde k zastavení odesílání výpisů.
Běžný účet je pak možné zrušit po ukončení dědického řízení právoplatným dědicem.
Co můžete s účtem dělat pokud máte disponentská práva?
U účtu můžete nadále posílat odchozí platby, můžete zrušit nastavené trvalé platby. Na základě nařízení notáře o zablokování plateb a účtů je Banka oprávněna tyto platby zastavit. Ke zrušení trvalé platby, inkasa nebo SIPA je také oprávněn správce pozůstalosti po doložení této skutečnosti.
Jako disponent můžete disponovat s peněžními prostředky na účtu. Smlouvu o účtu nemůžete zrušit či měnit nastavené služby k účtu. Za uskutečněné transakce pak disponent odpovídá dědici, který účet zdědí. Jako dědic můžete zažádat o vrácení plateb za nevyužité služby po smrti.
Pokud je na účet zemřelého připsána výplata důchodu po datu úmrtí, má MONETA Money Bank zákonnou povinnost vrátit platbu zpět plátci důchodu. Peníze vyplácíme podle peněžního zůstatku na účtu.
V případě, že neexistuje disponent k běžnému účtu, bude účet zablokován.
Ostatní depozitní produkty
Zpět na článek Co dělat v případě úmrtí blízké osoby
Pro placení přes internet je potřeba mít na dané kartě aktivované platby kartou na internetu.
Kartu si pro platby na internetu můžete aktivovat ve své Internet Bance nebo Smart Bance.
Kartou doporučujeme platit jen u důvěryhodných obchodníků, kteří navíc využívají technologii 3D Secure, jíž jsou naše karty zabezpečené. Většina internetových obchodů v České republice tento moderní a bezpečný způsob platby podporuje. Služba funguje i v zahraničí a internetové obchody jsou označeny speciálními logy.
Před první platbou na internetu se přesvědčte, že máte kartu aktivovanou pro platby na internetu a také nastavený dostatečný limit pro tyto platby. Obojí můžete zkontrolovat a jednoduše upravit ve Smart Bance nebo Internet Bance.
Při placení na internetu budete vyzváni k zadání 16místného čísla karty, platnosti karty a CVV kódu, který najdete na zadní straně karty. Dále můžete být vyzváni i k potvrzení platby prostřednictvím služby 3D Secure, kterou můžete buď pohodlně ověřit přes Smart Banku (PINem do Smart Banky, otiskem prstu nebo rozpoznáním obličeje), nebo zadáte Váš ePIN spolu s jednorázovým heslem, které Vám pošleme v SMS na Váš mobilní telefon.
Při nakupování kartou myslete na to, jak své peníze ochránit a jak se na internetu pohybovat bezpečně.
O zrušení běžného účtu v korunách můžete požádat jednoduše online, a to ve Smart Bance nebo Internet Bance. Běžný účet nelze vypovědět online, pokud u nás nemáte vedený ještě jiný účet nebo termínovaný vklad, či z tohoto běžného účtu splácíte úvěr. Zároveň nelze online vypovědět účet vedený v cizí měně.
Pokud k běžnému účtu nemáte vedenou platební kartu, účet Vám zrušíme do 10 dnů. V případě, že k účtu vedenou platební kartu máte, zrušíme Vám účet do 40. dne od žádosti o uzavření účtu, tj. po uplynutí 30denní výpovědní lhůty.
Stejně tak můžete tento typ běžného účtu zrušit na pobočce. V případě, že k účtu máte vedenou platební kartu, účet zrušíme po uplynutí 30denní výpovědní lhůty. Pokud k běžnému účtu nemáte vedenou platební kartu, účet Vám zrušíme v den podání výpovědi na pobočce.
Účet Tom si můžete sjednat plně online přes aplikaci Smart Banka. Založení účtu vyřídíte během chvilky pomocí 2 dokladů totožnosti, chytrého telefonu s operačním systémem Android nebo iOS a aktivním účtem na Vaše jméno, který jste založili na pobočce české banky.
Jak si účet založíte:
- Stáhnete si aplikaci Smart Banka, a to buď rovnou z Google Play nebo Apple Store, nebo pomocí QR kódu, který získáte po vyplnění a odeslání kontaktního formuláře s vyplněným jménem, e-mailem a telefonním číslem
- Ve Smart Bance zvolíte sjednání běžného účetu Tom Plus
- Vyfotíte občanský průkaz a druhý doklad (řidičský průkaz nebo pas)
- Zkontrolujete, zda se údaje propsaly správně a natočíte selfie video
- Zvolíte si adresu pro zaslání platební karty, přečtete si předsmluvní informace a podepíšete smlouvu
- Pošlete aktivační platbu ve výši 1 Kč – jakmile bude platba připsána, účet se aktivuje, o čemž Vám dáme vědět SMS a e-mailem.
Běžný účet konkurz slouží ke správě financí insolvenčního dlužníka, kterému bylo povoleno konkurzní řízení. Účet je vedený na dlužníka a spravuje ho insolvenční správce.
Běžný účet oddlužení slouží k přijímání úhrad od jednoho insolvenčního dlužníka, kterému bylo povoleno oddlužení (osobní bankrot).
Jedna apka,
celá banka
Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.