Pro média

Tiskové zprávy, loga našich společností a kontakty pro novináře.

Kontakty pro média

Pokud jste novinář/ka, obraťte se prosím na níže uvedené kontakty.

Tiskové oddělení

Lucie Leixnerová

Senior manažerka komunikace, tisková mluvčí Skupiny MONETA
Tiskové oddělení

Tereza Ryšanová

Zástupkyně tiskové mluvčí Skupiny MONETA
Tým analytiků

PhDr. Petr Gapko

Hlavní ekonom MONETA Money Bank

Petr Gapko je připraven komentovat tyto makroekonomické ukazatele: HDP, inflace, nezaměstnanost, úrokové sazby, státní rozpočet a zahraniční události.

Nejnovější tiskové zprávy

Přečtěte si o našich inovacích a dalších novinkách.

Podvodné e-shopy, neuhrazený balíček, falešní policisté i „červí díra“. MONETA varuje před nejčastějšími podvody v předvánočním období

27.11.25
MONETA Money Bank

Předvánoční čas láká nejen k online nákupům, ale i zvýšené aktivitě kyberpodvodníků. MONETA každoročně zaznamenává nárůst podvodných e-shopů a falešných dopravců. Vedle toho se nově šíří i sofistikovaná forma karetních útoků označovaná jako „červí díra“.

Momentálně patří mezi nejnebezpečnější podvody takzvaná červí díra. První pokusy o tento podvod zaznamenala MONETA v červnu tohoto roku, kdy nejvyšší z nich přesáhl částku 400 tisíc korun. Průměrná výše škody na jednoho klienta činí zhruba 160 tisíc korun. „Útočníci svou oběť nejprve přimějí nainstalovat do telefonu škodlivý software a poté ji přesvědčí, aby potvrdila svou identitu přiložením platební karty k telefonu a zadáním PINu. Podvodná aplikace skrze NFC předá podvodníkům všechny potřebné karetní údaje včetně PINu. Ti jsou následně schopni obratem provést výběr z bankomatu anebo nákup u obchodníka. Tyto transakce přitom vypadají jako standardní bezkontaktní platby kartou,“ říká Jiří Poláček, senior manažer Risk Models & Fraud Management MONETA Money Bank. Podvodů, které využívají tento mechanismus, je celá řada – od scénáře falešného bankéř až po investiční podvody. „Všechny mají společné právě to, že podvodník vyžaduje potvrzení identity oběti prostřednictvím již zmíněné podvodné aplikace, která je ve skutečnosti trojským koněm,“ dodává Jiří Poláček.

Předvánoční nákupní sezóna každoročně přináší také zvýšený počet falešných e-shopů. Lidé nakupují ve spěchu, chtějí ušetřit, a tak často přehlédnou varovné signály upozorňující na podvod. „Jsou to zejména podezřele nízké ceny zboží, weby napodobující známé značky, které však mají jinou webovou adresu, nebo jim chybí například kontaktní údaje či obchodní podmínky. Nákup, který tak na první pohled vypadá fantasticky, může skončit ztrátou nemalých peněz,“ říká Jiří Poláček. Za poslední měsíc zaznamenala MONETA více než stoprocentní nárůst reklamací u podvodných obchodníků.

Mnohem častěji se před Vánoci objevují také podvodné e-maily, takzvaný phishing, které upozorňují na potřebu zaplacení poplatku, aby mohl být balíček doručen. „Ve skutečnosti nejde o reálnou objednávku, ale o způsob, jak se podvodníci snaží vylákat citlivá data, jako jsou například karetní anebo přihlašovací data do digitálního bankovnictví,“ komentuje tento podvod Jiří Poláček.

I nadále se objevují případy, kdy se útočníci vydávají za bankéře. Poškozeným tvrdí, že je jejich účet napaden anebo se jejich jménem snaží podvodníci vzít úvěr a nutí je k převedení peněz na údajně bezpečný účet. V některých případech dokonce oběť přesvědčí, aby si vzala nový úvěr a hotovost předala údajnému pracovníkovi České národní banky (ČNB) do „bezpečnostní úschovy“. Banka v průběhu října evidovala 44 poškozených klientů, kteří se stali oběťmi tohoto podvodu a dohromady přišli o 7,5 milionu korun.

V posledních týdnech se také častěji objevují scénáře, kdy oběť kontaktuje údajný příslušník policie, který tvrdí, že vyšetřuje pokus o podvod a využívá autoritu bezpečnostních složek k získání důvěry a spolupráce oběti. „Velmi často se nám navíc stává, že banka zachytí podvodné transakce, ale klienti rozporují, že by se o podvodné jednání mohlo skutečně jednat. Domnívají se, že spolupracují na probíhajícím vyšetřování, ovšem ve skutečnosti nevědomky následují pokynů podvodníků. V Monetě neustále pracujeme na zvýšení schopnosti detekce podvodného chování. Nicméně pro úspěšné zastavení podvodu je klíčové, aby klienti při intervenci ze strany banky spolupracovali a mluvili pravdu,“ upozorňuje Jiří Poláček.

Pokud má klient podezření na podvod, může okamžitě využít záchranné tlačítko ve Smart Bance nebo Internet Bance, které zablokuje přístup ke všem účtům a kartám. Poté by měl kontaktovat zákaznický servis MONETA na čísle +420 224 442 424, kde mu pomohou celou situaci vyřešit. Banka zároveň zveřejňuje na svém webu aktuální přehled podvodných praktik a tipy, jak se jim vyhnout.

Valná hromada MONETA Money Bank schválila vyplacení mimořádné dividendy ve výši 4 koruny na akcii

14.11.25
MONETA Money Bank

Praha, 14. listopadu 2025 – Valná hromada MONETA Money Bank, a.s. („Banka“), schválila vyplacení mimořádné dividendy ve výši 4 koruny na akcii neboli celkem 2 miliardy korun. Akcionáři také prodloužili mandát členům dozorčí rady a výboru pro audit.

Akcionáři na dnešní valné hromadě schválili vyplacení mimořádné dividendy ve výši 4 koruny na akcii, tedy celkově 2 miliardy korun. Dividenda bude vyplacena z účtu nerozděleného zisku Banky.

Právo na dividendu budou mít ti akcionáři, kteří budou zapsáni jako akcionáři Banky v Centrálním depozitáři cenných papírů k rozhodnému dni 21. listopadu 2025. Dividenda bude vyplacena bezhotovostně dne 16. prosince 2025. Banka bude i po vyplacení mimořádné dividendy nadále splňovat veškeré kapitálové požadavky dle právních předpisů a doporučení ČNB.

Akcionáři zároveň současnému předsedovi dozorčí rady, panu Gabrielu Eichlerovi, a současné předsedkyni výboru pro audit, paní Zuzaně Prokopcové, prodloužili jejich členství v uvedených orgánech na další čtyři roky.

Životopisy jednotlivých členů lze nalézt na webových stránkách Banky https://investors.moneta.cz/sprava-spolecnosti.

Dnešní valné hromady se zúčastnili akcionáři držící 72,69 % akcií oprávněných hlasovat, valná hromada tak byla usnášeníschopná.

MONETA: Záchranný „kill button“ proti podvodům je Počinem roku 2025

06.11.25
MONETA Money Bank

MONETA si z letošního ročníku prestižní oborové soutěže Visa Nejlepší banka odnáší dvě významná ocenění. Její záchranné tlačítko na okamžité zablokování účtů a karet v digitálním bankovnictví zvolila veřejnost Počinem roku 2025. Vedle toho MONETA bodovala také v kategorii Klientsky nejpřívětivější banka, kde obsadila druhé místo.

MONETA představila novou bezpečnostní funkci letos v červnu. Takzvaný „kill button“ umožňuje klientům jediným tlačítkem v internetovém a mobilním bankovnictví okamžitě zablokovat všechny účty i platební karty v případě podezření na jejich ohrožení. Tato inovace reaguje na manipulativní scénáře, kdy je klient podvodníky přesvědčován o tom, že je jeho účet v ohrožení – namísto odesílání peněz na „bezpečný účet“ může své prostředky sám jednoduše ochránit a účet si sám zablokovat. „V letošním roce se nám podařilo významně snížit ztráty spojené s phishingovými podvody a zejména eliminovat případy, kdy se podvodníkům dařilo v rámci tohoto typu podvodů zcela ovládnout účet oběti. Zároveň jsme implementovali novou generaci detekčních algoritmů, které upozorňují na podezřelé transakční chování – jejich schopnost detekce jsme oproti lednu tohoto roku více než zdvojnásobili,“ komentuje přijatá opatření Monety Jiří Poláček.

Ačkoliv MONETA podezřelé platby s klienty aktivně prověřuje, schopnost podvodům zcela zabránit se odvíjí také od ochoty klientů s bankou při šetření spolupracovat. „Z hlediska počtu poškozených klientů jsme za prvních devět měsíců zaznamenali pokles o 7,4 % a z hlediska počtu transakcí o téměř 19 %. Negativní trend ale stále zaznamenáváme zvhlediska nárůstu klientské ztráty, což bohužel souvisí s celkovým nárůstem kybernetických podvodů napříč trhem. Ve zvyšující míře se setkáváme s případy, kdy banka podezřelé chování detekuje, ale klient neústupně popírá možnost, že by se stal obětí podvodného jednání, a trvá na provedení transakce, aby se následně ukázalo, že klient ve skutečnosti obětí platebního podvodu byl. Aby byl boj proti platebním podvodům úspěšný, musí být zlepšující se detekční schopnost banky podpořena i ochotou klientů spolupracovat,“ dodává Jiří Poláček.

Kromě úspěchu záchranného tlačítka přispělo ke skvělému výsledku v soutěži také druhé místo Monety v kategorii Klientsky nejpřívětivější banka. V této kategorii se umisťuje pravidelně, mimo jiné i díky možnosti sjednání široké škály produktů online, rozsáhlé sdílené síti více než 1 900 bankomatů, z nichž je téměř 800 vkladových, a 122 pobočkám s vyškolenými bankéři a investičními či hypotečními specialisty. V letošním roce navíc banka rozšířila svou nabídku o novou půjčku na bydlení Expres Home, vlastní MONETA fondy či věrnostní program Odměny. Zároveň i nadále nabízí nejlepší hypotéku na trhu se sazbou od 3,99 %.

Letošní ročník soutěže Visa Nejlepší banka roku, pořádaný Hospodářskými novinami, se konal již po sedmnácté. Jejím cílem je podpořit rozvoj bankovního trhu a poskytnout veřejnosti ucelený přehled o finančním trhu, včetně produktů a služeb nabízených finančními institucemi. Soutěž hodnotí dva pohledy – klientský a ekonomický. V kategorii zaměřené na klientskou přívětivost se hodnotilo, jaké jsou náklady na vedení běžného účtu, výhodnost nabízených spořicích produktů, úvěrů na bydlení či půjček, a také hustota pobočkové sítě nebo dostupnost bankomatů. Pro ekonomické hledisko jsou rozhodující finanční výsledky banky.

O Monetě

O nás

Usilujeme o to, být digitálním lídrem bankovnictví pro domácnosti i firmy.

ESG

Udržitelný růst stavíme na dlouhodobém úspěchu klientů, zaměstnanců a investorů.

Ocenění

Naše snahy oceňuje odborná kritika i veřejnost.

Tiskové centrum

Loga

Stáhněte si loga společností ze Skupiny MONETA.

Fotografie

Stáhněte si fotografie poboček z naší galerie.

Press Kit

Stáhněte si tiskové informace ve formátu ZIP.