Bezpečnost financí na internetu
Dávejte si pozor na podvodné SMS, telefonáty a weby
Důkladně kontrolujte přijaté zprávy vyžadující Vaše údaje.
Neposkytujte své přihlašovací údaje podvodníkům
Nepovolujte přístup do svého počítače či mobilu
Co je phishing
Pozor na telefonáty požadující výběr nebo převod peněz
Co je vishing
Nepřihlašujte se do banky přes odkaz v SMS
Co je smishing
Zaznamenali jste podezřelou aktivitu nebo pokus o napadení Vašeho účtu či zneužití bankovní identity?
Neprodleně nás o tom prosím informujte na čísle 224 442 424. Ochráníte tak nejen své finance, ale i další klienty.
Novinky z oblasti bezpečnosti v bankovnictví
Na co si dávat nejen na internetu pozor

Pokus o krádež v přímém přenosu nevyšla
Kadeřnice Natálie si přeje výhodně investovat. Obchodník, který se představil jako Petr Novák z firmy Perfect Group jí po telefonu popisuje, jak na to. „Funguje to tak, že budete obchodovat automaticky přes robota. On potřebuje, abyste měla na účtu minimálně 250 dolarů, je to kolem 6 tisíc korun,“ říká celkem dobrou češtinou, ale s evidentním cizojazyčným přízvukem.
Pro nezasvěcené nevinný telefonát. Ve skutečnosti jde o propracovaný pokus o podvod využívající metody sociálního inženýrství.
Přečíst si rozhovor a pustit si video
Krátké sestřihy hovorů s útočníky: první, druhý
Virtuální podvody: Jak se chránit před online nástrahami
Pozor na hovory od falešných mobilních operátorů
Omezení platebních transakcí na kryptoměnovou burzu Binance
Proč vypínáme SMS přihlášení do internetového bankovnictví?
Podvody zneužívající aplikace pro vzdálený přístup
Pozor na další vlnu podvodných zpráv

Útočníkům stačí třicet vteřin
„Je to poměrně jednoduché. Scénář se v poslední době opakuje, tentokrát je to formou esemesky. Představte si, že jste bankovní klient a já podvodník. Já Vám pošlu esemesku, ve které Vám říkám, že pokud nekliknete na odkaz, který tam je, zablokujeme vám účet a zmrazíme vám prostředky. Vy kliknete, protože se vyděsíte, že nebudete mít přístup ke svým prostředkům. Odkaz Vás přesměruje na phishingovou schránku, která se tváří jako stránka Monety. Přihlásíte se na této stránce, jako byste se přihlašovali do svého internetového bankovnictví. A útočník získá Vaše údaje a může si převést peníze, kam potřebuje.”
Pusťte si rozhovor s ombudsmankou Skupiny MONETA Stanislavou Hejnovou na serveru Seznamzpravy.cz
Co dělat při ztrátě platební karty?
Vše, co potřebujete vědět o platbě kartou v zahraničí
Jakou hodnotu mají Vaše data a jak je kyberzločinci získávají?
Obecné rady pro bezpečnost na internetu
S nikým nesdílejte čísla svých platebních karet a nepřihlašujte se do internetového bankovnictví přes odkaz zaslaný z neznámého zdroje
Při placení kartou online buďte ostražití
Čtěte upozornění a kontrolujte své účty
Dávejte pozor na podvodné zprávy
Jak na to
Tvořte bezpečná hesla a chraňte je
Jak na to
Zabezpečte svůj mobil i počítač
Jak na to
Buďte na internetu obezřetní
Jak na to
Digitální průkaz totožnosti pro bezpečnou identifikaci
Bankovní identitu neboli Bank iD máte v Internet Bance povolenou automaticky. S jedním bezpečným přihlášením pro více služeb můžete díky bankovní identitě podepisovat dokumenty a přihlašovat se do aplikací třetích stran nebo úřadů státní správy.
Bankovní účet však není jen otázkou financí, ale také identity v online prostředí. Věnujte proto pozornost jeho dostatečné ochraně a zabezpečení a aktivujte si službu Info Servis pro e-mail. Vždy tak budete informováni o případném zablokování bezpečnostních prvků, jako je například heslo, mobilní klíč, PIN či biometrie. Tyto prvky využíváte pro ověření v Internet Bance, Smart Bance nebo právě Bank iD.


Blokace karty
Ztratili jste kartu, byla Vám odcizena nebo ji jen nemůžete najít? Kartu si můžete rychle a jednoduše dočasně zablokovat sami v Internet Bance nebo Smart Bance v sekci Karty, a to přímo na Detailu karty. Blokaci můžete zapnout na maximálně 30 dní a sami ji zase kdykoliv vypnout.
Kartu Vám můžeme zablokovat i na telefonní lince 224 442 424, a to nejen dočasně, ale i trvale.
Abychom Vám novou kartu zaslali na správnou adresu, nezapomeňte nám včas sdělit změnu svých kontaktních údajů. Změnu můžete provést v Internet Bance, Smart Bance, na pobočce nebo telefonicky přes Zákaznický servis na telefonním čísle 224 443 636.
Řeším bezpečnostní problém
Při ztrátě nebo odcizení kartu ihned zablokujte. Nejrychlejší cestou je blokace karty přes Smart Banku, a to vybráním příslušné karty a stisknutím tlačítka zablokovat. Kartu tak máte zablokovanou za pár vteřin, a& ...
Když Vaši platební kartu, a to jak debetní, tak i kreditní, nemůžete najít, můžete ji kdykoli zdarma dočasně zablokovat a do 30 dnů zdarma odblokovat. Blokaci provedete v Internet Bance, Smart Bance nebo přes Zákaznický servis na telefonním čísle 224 442 424.
zobrazit celou odpověďKarty MONETA Money Bank umožňují našim klientům automaticky platit v zahraničí. Banka zúčtovává platby kartou v měně účtu, ke kterému byla karta sjednána.
zobrazit celou odpověďJedná se o transakce, které probíhají tzv. na dálku (po telefonu nebo e-mailem). Je nutné je mít povolené v nastavení platební karty, a to jak debetní, tak ...
Pokud identifikujeme nějakou zahraniční transakci jako podezřelou, budeme Vás kontaktovat, abychom si ověřili, že transakce byla opravdu uskutečněná Vámi. V případě, že se Vám při podezřelé transakci nedovoláme, pro bezpeč ...

Bezpečné placení pomocí mobilu či hodinek
S námi můžete platit v obchodech a na internetu pomocí telefonu i hodinek. Je to rychlé, jednoduché a bezpečné. Usnadněte si život a přidejte si platební kartu do Google Pay, Apple Pay, Fitbit Pay či Garmin Pay.

Bankovní aplikace s prvotřídním zabezpečením
Aplikace je chráněná kódem PIN, případně prostřednictvím Vašeho otisku prstu či skenem obličeje. Veškerá komunikace je šifrovaná, takže se nemusíte bát přihlásit se do své aplikace odkudkoliv. Třeba i z nezabezpečené Wi-Fi v kavárně.
Slovník pojmů
Buďte na internetu obezřetní
- Používejte při přihlašování na sociální sítě, e-mailové a jiné služby dvoufázové ověřování, pokud to služba umožňuje.
- Buďte při nakupování na internetu obezřetní, dodržujte bezpečnostní desatero. Nakupujete-li online z neprověřených obchodů, vyhledejte si před odesláním objednávky zkušenosti ostatních uživatelů.
- Nastavte si na sociálních sítích svůj profil jako neveřejný, viditelný jen pro své přátele, zabráníte tak zneužití svých soukromých informací. Nesdělujte veřejně, kdy a na jak dlouho vyrážíte na dovolenou, mohli byste se dočkat vykradení bytu.
- Nezveřejňujte na internetu svůj telefon či adresu, nesdělujte své citlivé osobní údaje. V případě odcizení Vašeho profilu kontaktujte provozovatele služby a v závažných případech krádeže identity i policii.
- Pozor na falešné podvržené webové stránky, které se mohou tvářit jako Váš oblíbený web. Vždy v adresním řádku zkontrolujte adresu URL a na webové stránky se hlaste napřímo zadáním adresy nebo výběrem z Oblíbených.
- Varujte své děti před kyberšikanou, vysvětlete jim, co kyberšikana je, jak ji poznat a jak se jí bránit.
- Při přeposílání zpráv a sdílení příspěvků ověřujte, zda zpráva není hoaxem a zda nejde o fake news.
Používejte unikátní, dlouhá a silná hesla
Jak ochránit hesla
- Hesla a PINY nesdílejte – Svá hesla s nikým nesdílejte, a to ani s různými help desky, což platí jak pro Vaše kolegy, tak pro technickou podporu Vámi používaných aplikací a systémů.
- Nenoste je spolu s platebními kartami
- Nepoužívejte jen jedno univerzální heslo – Při sebemenším podezření své heslo neprodleně změňte.
- Nepoužívejte k jiným účtům a službám stejné heslo jako k Vašemu internetovému bankovnictví
- Hesla si nezapisujte a neukládejte je do prohlížeče – Hesla si zapamatujte, nepište je v práci na papír nebo do kalendáře.
- Pro bezpečné uložení využívejte aplikace pro správu hesel, a to i pro domácí použití – Například mobilní aplikace 1Password, Dashlane; KeePass můžete používat jak na mobilu, tak na desktopu.
Jak vytvořit silné heslo
použijte více znaků – minimálně 12, ideálně více
kombinujte velká a malá písmena a samozřejmě čísla
vyberte i jiný znak než číslo nebo písmeno
vytvořte heslo z prvních písmen slov ve větě
nakombinujte k sobě tři čtyři slova, která spolu vůbec nesouvisejí
Co do hesla nedávat
cokoli, co může uhodnout člověk, který Vás zná
cokoli, co o Vás může někdo zjistit na sociálních sítích nebo kdekoli na internetu
Hesla, piny a jiné přihlašovací údaje v případě podezření na jejich prozrazení neprodleně změňte.
Pokud používáte unikátní, silné a dostatečně dlouhé heslo, není potřeba jej pravidelně měnit. Ovšem v případě podezření, že jej zná třetí osoba, nebo se jej dovědět mohla, své heslo neprodleně změňte.
Banka, policie ani nejbližší rodinní příslušníci nemají právo tyto údaje znát.
MONETA Money Bank po Vás v telefonické či e-mailové komunikaci nikdy nebude požadovat přihlašovací údaje spolu s hesly. Stejně tak po Vás nikdy nebudeme žádat celé číslo platební karty, PIN nebo CVV/CVC kód.
Zabezpečte svůj mobilní telefon i počítač
- Využívejte pouze vlastní zařízení – nepřihlašujte se do Internet Banky nebo Smart Banky z neznámých zařízení
- Nepůjčujte svá zařízená neznámým osobám – v chytrém mobilu si můžete nastavit režim Host, který se hodí pro případ, když půjčíte mobil kamarádům.
- Nenechávejte svůj telefon ani notebook na veřejných místech bez dozoru
- Nastavte si zamykání telefonu, a to buď přes otisk prstu nebo skenu obličeje – Tyto metody jsou bezpečnější než použití pouze PIN kódu nebo gesta.
- Aktivujte u mobilu automatický zámek obrazovky – Nastavte čas uzamčení dostatečně krátký, aby se minimalizovalo riziko, ale také dostatečně dlouhý, aby Vás neustálé uzamykání a následné odemykání neobtěžovalo.
Chraňte všechna svá zařízení
- Pravidelně na počítači i telefonu aktualizujte operační systémy i aplikace – pokud se o nic nechcete starat, nastavte si automatické aktualizace na zabezpečené síti Wi-Fi.
- Používejte legální programové vybavení a aktuální verzi prohlížeče – dbejte zvýšené opatrnosti při práci s neznámými soubory.
- Využívejte ověřené antivirové programy, které ochrání Váš počítač
- Mobilní aplikace stahujte pouze z oficiálních obchodů – přes aplikaci Smart Banka můžete své bankovnictví spravovat také ve svém mobilním telefonu. Využívejte však pro svou platformu výhradně oficiální obchody – Apple AppStore nebo Google Play.
- Při instalaci nové aplikace si ověřte její hodnocení a také jaká práva od telefonu požaduje – ne každá aplikace nutně potřebuje přístup k mikrofonu, fotoaparátu, Vašim fotografiím či dalším datům. Buďte obezřetní a pravidelně práva již nainstalovaných aplikací kontrolujte.
Technické zabezpečení na prvním místě
Vstup do bankovnictví z počítače je vždy chráněn jménem a heslem. Tyto údaje byste neměli nikomu poskytovat. Přenos Vašich dat mezi bankou a počítačem je zabezpečený šifrovacím klíčem, další bezpečnostním opatřením je i automatické odhlášení po 20 minutách nečinnosti.
Dejte pozor na podvodné zprávy
- Neotvírejte přílohy nevyžádaných e-mailových zpráv, můžete si tak zavirovat počítač nebo narazit na phishing
- Kontrolujte, zda e-mailová adresa a jméno odesílatele odpovídají
- Nereagujte na nevyžádané e-maily, ve kterých jste žádáni o informace nebo o peníze
- Osloví-li Vás na sociální síti přítel z nového profilu, ověřte si jinou cestou, zda je to opravdu on a ne podvodník, který z Vás chce vylákat osobní údaje nebo rovnou peníze
- Nereagujte na e-maily a SMS, které Vás žádají, abyste se přihlásili do svého internetového bankovnictví, na Pay Pal nebo do jiných služeb
- Odhlašujte se z nevyžádaných marketingových e-mailů, případně je blokujte
Buďte obezřetní s každým příchozím e-mailem, zprávou na sociálních sítích nebo SMS od neznámých odesílatelů s podezřelým názvem nebo obsahem. Přílohy ani odkazy v podezřelých zprávách neotevírejte a raději celou zprávu rovnou smažte.
Dotazník spokojenosti za účelem zkvalitnění poskytovaných služeb posíláme zákazníkům z bezpečné domény feedtrack.eu.