Bezpečnost financí na internetu

Moneta dbá na bezpečnost
svých klientů

Důkladně kontrolujte přijaté zprávy vyžadující Vaše údaje.
Neposkytujte své přihlašovací údaje podvodníkům.

Zaznamenali jste podezřelou aktivitu
nebo pokus o napadení účtu?

Neprodleně nás o tom prosím informujte na čísle 224 442 424.
Ochráníte tak nejen své finance, ale i další klienty.

Tomáš Hořejší,
Senior manažer Anti-Fraud Management

Může se to stát i Vám!

„V post covidové době pozorujeme, že se podvodné aktivity významně přesouvají do online prostředí. Útočníci mají v kyberprostoru zajištěnou větší anonymitu a nesou i menší riziko z hlediska jejich možného dopadení. Primárním terčem útočníků již nejsou samotné banky, ale přímo klienti bank a jejich prostředky na účtech. Byť v MONETA Money Bank bereme rizika finanční kriminality velmi vážně a snažíme se chránit prostředky našich klientů v maximální možné míře, tak počet podvedených klientů dosahuje stále jednotek tisíc za rok. Co je proto nezbytně důležité? Znát rizika spojená s využíváním služeb „online bankování“, protože terčem kyberšmejdů můžete být právě Vy nebo někdo z Vašich blízkých. Otestujte si svoje znalosti např. na platformě Kybertest," říká Senior manažer Anti‑Fraud managementu skupiny MONETA Tomáš Hořejší.

Vyzkoušejte své znalosti na platformě KYBERTEST/#nePINdej! Chvilka investovaného času Vám pomůže nenaletět.

Pokus o krádež v přímém přenosu nevyšla

Kadeřnice Natálie si přeje výhodně investovat. Obchodník, který se představil jako Petr Novák z firmy Perfect Group jí po telefonu popisuje, jak na to. „Funguje to tak, že budete obchodovat automaticky přes robota. On potřebuje, abyste měla na účtu minimálně 250 dolarů, je to kolem 6 tisíc korun,“ říká celkem dobrou češtinou, ale s evidentním cizojazyčným přízvukem.

Pro nezasvěcené nevinný telefonát. Ve skutečnosti jde o propracovaný pokus o podvod využívající metody sociálního inženýrství.

Přečíst si rozhovor a pustit si video
Krátké sestřihy hovorů s útočníky: první, druhý

Proč vypínáme SMS přihlášení do internetového bankovnictví?

Podvodníci v online prostoru jsou stále rafinovanější, a proto je důležité chránit své citlivé údaje. Přihlašování do internetového bankovnictví z mobilu může být rizikové. Aktuálně se množí investiční podvody využívající vzdálený přístup, kdy podvodník slibuje výhodné zhodnocení peněz a vyzývá k instalaci aplikace pro vzdálený přístup.

Bankovní aplikace
s prvotřídním zabezpečením

Aplikace je chráněná kódem PIN, případně prostřednictvím Vašeho otisku prstu či skenem obličeje. Veškerá komunikace je šifrovaná, takže se nemusíte bát přihlásit se do své aplikace odkudkoliv. Třeba i z nezabezpečené Wi-Fi v kavárně.

Důležité odkazy

Blokace karty

Ztratili jste kartu? Někdo Vám ji ukradl? Nebo ji jen nemůžete najít?

Přihlašování do Internet Banky

Bezpečné přihlášení do Internet Banky.

Bankovní identita

Digitální „průkaz totožnosti“ pro bezpečnou identifikaci.

Placení mobilem a hodinkami

Bezpečné placení pomocí platební karty v mobilu či v hodinkách.

Potvrzování plateb s 3D secure

Přinášíme Vám jednodušší a bezpečnější potvrzování plateb na internetu.

Vzdálený bankéř

Potkejte se s bankéřem přes video. Kdykoliv a odkudkoliv.

Věděli jste, že si můžete sjednat
pojištění internetových rizik?

Pojištění cenností, karet, elektroniky a telefonu kryje například
i zneužití elektronických plateb přes mobilní telefon nebo tablet
či zneužití elektronického a mobilního bankovnictví.

Řeším bezpečnostní problém

Při ztrátě nebo odcizení kartu ihned zablokujte. Nejrychlejší cestou je blokace karty přes Smart Banku, a to vybráním příslušné karty a stisknutím tlačítka zablokovat. Kartu tak máte zablokovanou za pár vteřin, a to maximálně na 30 dní. Kartu můžete kdykoliv zase odblokovat. Další možností je blokace ve Vaší Internet Bance stejným způsobem.

Pokud chcete kartu zablokovat trvale, volejte nonstop náš Zákaznický servis na telefonním čísle 224 442 424.

Když Vaši platební kartu, a to jak debetní, tak i kreditní, nemůžete najít, můžete ji kdykoli zdarma dočasně zablokovat a do 30 dnů zdarma odblokovat. Blokaci provedete v Internet Bance, Smart Bance nebo přes Zákaznický servis na telefonním čísle 224 442 424.

Někteří zahraniční obchodníci akceptují pouze kreditní nebo naopak jen debetní karty. V některých případech také přijímají jen některé typy karet (VISA, Mastercard, Maestro), např. v Holandsku se Vám může stát, že u některých obchodníků s jinou kartou než Maestro nezaplatíte. Proto je vždy potřeba se řídit pravidly konkrétního obchodu a platit kartou, kterou akceptují a ideálně mít s sebou buď nějakou minimální hotovost, nebo využít nejbližšího bankomatu. S naším účtem Tom Plus se nemusíte bát poplatků za výběr hotovosti z bankomatu, protože s ním máte výběry v ČR i po celém světě zdarma.

Z bezpečnostních důvodů na kartách nepovolujeme výběry v některých zemích. Tyto transakce jsou povoleny ve všech zemích světa kromě Severní Korey, Íránu, Súdánu, Sýrie a Vatikánu, a to z důvodu prevence praní špinavých peněz a financování terorismu. Jinde byste problém zaplatit mít neměli.

Pojištění se nevztahuje na zneužití elektronické platby osobou blízkou, kamarádem, příbuzným, zákonným zástupcem a na zneužití elektronické platby, ke kterému došlo v důsledku úmyslu nebo vědomé nedbalosti pojištěného. Nedbalostí se rozumí například sdělení autorizačních údajů a hesel osobně, telefonicky, elektronicky atp. třetí osobě.

Na internetu se skrývá spousta možných rizik. Podvodníci jsou čím dál tím vynalézavější, stačí chvilka nepozornosti a své údaje můžete nechtěně poskytnout cizím rukám. Víte, na co si dát pozor a jak se chránit?

 

1. Technické zabezpečení na prvním místě
Do svého internetového bankovnictví se přihlašujte raději jen z těch zařízení, která znáte, a o nichž víte, že jsou zabezpečená. Vstup do bankovnictví z počítače je vždy chráněn jménem a heslem. Tyto údaje byste neměli nikomu poskytovat. Přenos vašich dat mezi bankou a počítačem je zabezpečený šifrovacím klíčem, další bezpečnostním opatřením je i automatické odhlášení po 5 minutách nečinnosti. Neméně důležitý je také webový aplikační Firewall, který zvyšuje bezpečnost a kontroluje přenášená data, ale i přihlašování.

 

2. Chraňte všechna svá zařízení
Pravidelně aktualizujte operační systémy na svých zařízeních, používejte aktuální verzi prohlížeče a využívejte ověřené antivirové programy. A především se zaměřte na následující bod číslo 3.

 

3. Mějte silná hesla
Vaše bezpečnost závisí z velké části na vás samotných. Své účty zabezpečíte hlavně silnými hesly. Vyvarujte se slabých a jednoduše uhodnutelných znaků. Pokud se přihlašujete do různých účtů, využívejte k ověření své identity jiné klíče. Pamatujte na délku a sílu, respektive unikátnost hesla, jedině tak vás co nejlépe ochrání. Hesla pravidelně aktualizujte a volte co nejvíce znaků, které máte k dispozici.

 

4. Využívejte mobilní aplikaci
Přes aplikaci Smart Banka můžete spravovat své bankovnictví také ve svém mobilním telefonu. Aplikace mobilního bankovnictví jsou v současnosti hojně využívaným způsobem ovládání bankovních účtů a jsou chráněné číselným PINem, otiskem prstu nebo rozeznáním obličeje, tzv. FaceID. Veškerá komunikace přes vaše zařízení je šifrována a chráněna i pro přihlášení v neznámých sítích.

 

A co když vám někdo ukradne kartu? V případě ztráty ji v mobilní aplikaci snadno a hlavně rychle zablokujete. Můžete zde upravovat i limity plateb u jednotlivých účtů.

 

5. Dejte pozor na podvodné zprávy
Buďte obezřetní s každým příchozím e-mailem nebo zprávou na sociálních sítích. Ty podezřelé raději rovnou mažte. Pokud je otevřete, neklikejte na žádné odkazy a v žádném případě nikomu neposílejte svá osobní data. Podvodníci se mohou vydávat za banku a snadno tak získat přihlašovací údaje k vašemu účtu.

 

Zabezpečení a způsob přihlašování nikdy nepodceňujte. Myslete na zásady bezpečného užívání Internet Banky a ještě dnes se jimi začněte řídit. Vyhnete se tak nechtěným komplikacím.

Jedná se o transakce, které probíhají tzv. na dálku (po telefonu nebo e-mailem). Je nutné je mít povolené v nastavení platební karty, a to jak debetní, tak i kreditní. Používají se např. při rezervaci hotelu, telefonické objednávce, při platbě u sázkových kanceláří nebo u opakovaných plateb, jako je např. předplatné.

K platbě postačí, pokud jsou poskytnuty citlivé údajekartě, tj. číslo karty, datum platnosti a CVC/CVV kód bez dalšího zabezpečení. Všechny platební karty MONETA Money Bank jsou při vydání nastaveny pro MO/TO transakce jako aktivní.
 

Deaktivovat nebo aktivovat MO/TO transakce na kartách MONETA lze jednoduše v Internet Bance nebo Smart Bance v Detailu karty a Nastavení. V případě dotazů jsou Vám k dispozici naši specialisté Zákaznického servisu na telefonním čísle 224 443 636.


Vypnutí MO/TO plateb doporučujeme pouze v případě, pokud nemáte nastaveny opakované platby, např. na předplatné. Vždy si navíc ověřte, zda nakupujete u ověřeného obchodníka. Při nakupování kartou myslete na to, jak své peníze ochránit a jak se na internetu pohybovat bezpečně.

 

Pokud identifikujeme nějakou zahraniční transakci jako podezřelou, budeme Vás kontaktovat, abychom si ověřili, že transakce byla opravdu uskutečněná Vámi. V případě, že se Vám při podezřelé transakci nedovoláme, pro bezpečnost Vašich financí kartu preventivně zablokujeme.
 

Pro odblokování karty zavolejte na náš Zákaznický servis na telefonní lince +420 224 446 677.


Podezřelá transakce je taková transakce, která je u klienta neobvyklá (přesahuje obvyklý počet transakcí či jejich výši), je provedena v rizikové zemi nebo u nezabezpečeného obchodníka (mimo 3D Secure).

Stále máte otázky?

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz? Napište nám.

Články z oblasti bezpečnosti

Virtuální podvody: Jak se chránit před online nástrahami

Internet je nejen skvělým zdrojem informací a zábavy, ale také prostředím plným rizik a nástrah. Podvodníci využívají čím dál sofistikovanější triky a metody, kterými chtějí připravit uživatele o cenné osobní údaje nebo rovnou o finance. Dá se proti virtuálním šejdířům účinně bránit? Částečně ano – je ale důležité, být neustále ve střehu, dodržovat několik zásad a nejlépe i znát typy nástrah, které mohou v digitální síti číhat.

Pozor na hovory od falešných mobilních operátorů

Na českém bankovním trhu se objevil nový druh podvodů – tzv. SIM swap. Ten se zaměřuje na mobilní operátory, ale také na Vaše finanční prostředky.

Omezení platebních transakcí na kryptoměnovou burzu Binance

S ohledem na častý výskyt podvodného jednání vůči našim klientům omezujeme s platností od 21. 10. 2022 veškeré platební transakce směrem ke kryptoměnové burze Binance. Naší prioritou vždy byla především ochrana našich klientů.

Tady se nachází W2C portlet

Jedna apka,
celá banka

S mobilní aplikací Smart Banka máte celou banku v kapse. Obsahuje přes 200 funkcí, 41 produktů a najdete v ní všechny výhodné nabídky. I proto je nejoceňovanější bankovní apkou na trhu.
logo - Moneta

Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.

ocenění Zlatá koruna - novinka roku 2023 hodnocení klienty 4,8/5