Hospodářské noviny
Témata

Milion nových uživatelů za hodinu. ChatGPT je nejrozšířenější generativní AI nástroj. Jak ho využívají české firmy?
Před patnácti lety napsal americký investor Chris Dixon <a href="https://cdixon.org/2010/01/03/the-next-big-thing-will-start-out-looking-like-a-toy" target="_blanc">esej</a> s názvem <em>„Příští velká věc bude na začátku vypadat jako hračka“</em>. Tvrdil, že zásadní technologické novinky často zpočátku působí nevýrazně nebo zbytečně – a právě proto bývají podceňovány.

Blíží se největší změna ve vyúčtování elektřiny od 60. let. Na stůl se vrací třaskavé téma energetických tarifů
Vedle důchodové a zdravotnické reformy patří k letitým restům českého státu i reforma plateb za elektrické sítě. Stejně jako u předchozích dvou všichni v zásadě vědí, že je nevyhnutelná. Cílem je, aby se soustava využívala efektivněji a snížila se tím potřeba miliardových investic. Jelikož však ve výsledku mohou některým spotřebitelům účty za elektřinu vzrůst, jde o třaskavé a politicky snadno zneužitelné téma, ke kterému zúčastněné strany přistupují s maximální obezřetností.

Umělá inteligence „šacuje“ zásilky z čínských e-shopů, ty podezřelé vytipuje celníkům ke kontrole
Celníci testují využívání umělé inteligence při kontrole <a href="https://archiv.hn.cz/c1-67576780-zasilkovna-zdrazuje-a-ceske-e-shopy-se-bouri-odnasime-dumpingove-ceny-pro-temu-stezuji-si" target="_blank" rel="noopener noreferrer">zásilek z ciziny</a>, zejména těch z Číny. Na balících objednaných přes společnosti Temu, Shein a další stát <a href="https://archiv.hn.cz/c1-67552130-ucet-za-temu-a-spol-stat-pry-prichazi-o-osm-miliard-rocne-podle-ceskych-e-shopu-musi-urady-zakrocit" target="_blank" rel="noopener noreferrer">tratí ročně miliardy</a> korun na neuhrazeném clu nebo DPH, ale také v souvislosti s padělky značkového zboží. Dodavatelé často spoléhají na to, že není v silách úřadů všechny zásilky kontrolovat. Vytipovat ty rizikové proto ještě před příletem zboží pomáhá systém s umělou inteligencí. Pochází z výzkumného projektu ministerstva vnitra na odhalování drogových zásilek.

Nahradí sociální sítě dnešní e‑shopy?
Po rekordním covidovém roce 2021 zaznamenaly české e‑shopy výrazný pokles obratu. Ke zlomu došlo až v minulém roce, ale růst je zatím jen pozvolný. V konkurenčním prostředí je pro obchodníky stále složitější zaujmout nové zákazníky. Příležitostí tak mohou být nové kanály jako online tržiště či <a href="/blog/vase-prvni-online-reklama">prodej na sociálních sítích</a>.

Celní válka s USA zabolí. Podporu pro postižené firmy ale Česko podle Vlčka zatím nechystá
Všemi očekávaná a minimálně na straně Evropské unie nechtěná obchodní válka se Spojenými státy začala nabírat na obrátkách právě v době, kdy zde byl s českými firmami na obchodní návštěvě ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Jednal přitom také s hlavním americkým obchodním vyjednávačem Jamiesonem Greerem, jehož Senát potvrdil ve funkci teprve 26. února.

Marketéři nasadili nové metody, jak ulovit zákazníky. Co musíte znát, aby vás neoblafli?
Otevřete webové stránky oblíbeného e‑shopu a hned vidíte produkty, které zajímají právě vás. Zapnete Netflix nebo Spotify a už na vás čeká pečlivě vybraný film nebo hudební skladba. Projdete na ulici kolem obchodu a v příslušné aplikaci na mobilu se rozsvítí notifikace, jež nabídne exkluzivní slevu. To vše jsou výsledky využití jedné z hlavních marketingových technik současnosti, která se označuje jako hyperpersonalizace. Jde o pokročilou strategii, která využívá umělou inteligenci a data v reálném čase k přesnému cílení na jednotlivé zákazníky, kteří si to často ani neuvědomí.

Začněte investovat do AI, pokud tak ještě nečiníte. Jinak budete v budoucnu pokulhávat za konkurencí
Čím to je, že je firma nebo značka u spotřebitelů oblíbená? V mnoha odvětvích to dnes už není jenom cena, kvalita či design, čím se společnosti snaží odlišit od konkurence. Stále víc totiž také záleží na takzvané „zákaznické zkušenosti“ – na tom, zda služba funguje, jak má, že lze objednávku snadno vyřídit nebo že je k mání dobře fungující aplikace. A záleží také na tom, jak firma se zákazníkem řeší reklamace či jak komunikuje, když se objeví problém.