Hovor za všechny peníze: Nepodlehněte tlaku falešných bankéřů

Co je vishing a jak funguje?
Vishing neboli voice phishing je typ manipulativního jednání, při kterém se Vás podvodníci prostřednictvím telefonního hovoru nebo strojově načtené hlasové zprávy snaží přimět k tomu, abyste pod tlakem převedli své peníze na jejich účet.
Útočníci přitom bývají velmi rafinovaní a není lehké je poznat. Často se vydávají za zástupce důvěryhodné organizace, např. České národní banky, Policie ČR, telekomunikační společnosti nebo úřadů státních institucí. Ve svém jednání jsou velmi přesvědčiví, používají osvědčené vyjednávací taktiky a vyvíjí na svou oběť psychický nátlak tak, aby ji snadno a rychle přesvědčili a dosáhli svého cíle.
S vishingem se často pojí další kybernetické útoky. Podvodníci s podobnými výzvami rozesílají i falešné e-maily a WhatsApp zprávy. Buďte maximálně opatrní a ověřujte jakýkoliv pochybný požadavek na převod peněz a citlivé informace.
Jak poznat vishing?
Prvním varovným signálem může být podezřelé telefonní číslo. Velmi krátké číslo nebo číslo s neznámou předvolbou by ve Vás vždy měly vzbudit pochybnosti. Zmást Vás ale může tzv. spoofing, který dokáže na displeji zobrazit jakékoliv číslo. V případě pochybností zavěste a zavolejte na kontakt, který najdete na oficiálních stránkách dané instituce. Zeptejte se, zda Vám od nich opravdu někdo volal.
Podvodníci jsou často nekonkrétní, uvádí jen obecné informace, opakují stále to samé. Zbystřete, kdykoliv po Vás někdo bude chtít přeposílat peníze nebo po Vás bude vyžadovat přístupové údaje, hesla či zaslané PIN kódy.
Falešní bankéři v hovoru často používají hrozby nebo vytvářejí dojem naléhavosti, aby Vás přiměli k unáhlenému jednání. Tvrdí například, že Váš účet byl zablokován nebo že byla zjištěna podvodná aktivita, na kterou musíte okamžitě reagovat.
Ukázka vishingu, kdy se podvodná společnost vydává za ČNB.
Jak se vishingu bránit?
1. Nedělejte unáhlená rozhodnutí
Zachovejte klidnou mysl. Nenechte se tlačit do zbrklých rozhodnutí. Řekněte například, že si vše ještě potřebujete rozmyslet a zavěste. Mezitím o svém podezření konaktujte svou banku nebo Policii ČR.
2. Dejte si pozor na nevyžádané hovory
Buďte skeptičtí k nevyžádaným telefonátům, ve kterých po Vás volající požaduje osobní údaje nebo okamžitou akci, jako např. převod peněz na "bezpečný" účet. Vaše banka takové údaje a aktivity po telefonu nikdy nechce. V případě potvrzeného podezření na nebezpečí sama účet zablokuje.
3. Zkontrolujte telefonní číslo volajícího
Telefonní číslo můžete ověřit ve veřejně dostupných databázích mobilních čísel nebo ho můžete jednoduše zadat do Googlu a zjistit, zda není falešné. Pokud se Vám číslo nezdá, buďte opatrní. Některé podvodné hovory mohou používat spoofing.
4. Neprozrazujte své osobní informace
Nikdy nikomu po telefonu nesdělujte své osobní údaje, hesla do internetového bankovnictví, čísla platebních karet, PIN, CVC/CVV kód, a to ani pokud jste iniciátorem hovoru. Pokud máte pochybnosti o volajícím, zavěste a zavolejte zpět na číslo uvedené na oficiálních stránkách organizace.
Stali jste se obětí podvodného jednání? Přečtěte si více o bezpečnosti a neváhejte nás kontaktovat.
Jedna apka,
celá banka

Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.

