MONETA hlásí strmý nárůst plateb mobilem a hodinkami. Počet bezkontaktních plateb se meziročně zvýšil o 127 %

U klientů MONETA Money Bank se těší stále větší oblibě platby „na jedno pípnutí“ skrze virtuální platební karty nahrané v chytrých telefonech nebo hodinkách. Banka letos zaznamenala 60% nárůst platebních karet v těchto zařízeních. To se projevilo i na počtu transakcí, kterých bezkontaktním způsobem klienti za letošní první tři kvartály provedli 10,4 milionu. Znamená to 127% nárůst oproti roku 2019. Celkem tímto způsobem klienti utratili bezmála 4,7 miliardy Kč.

„Jsme rádi, že klienti ve velkém množství objevují pohodlí bezkontaktních plateb a zároveň oceňují jejich bezpečnost a využívají je i pro hrazení velkých částek. Nejvyšší letošní platba provedená nositelnou elektronikou proběhla koncem října v Plzni v prodejně technického zařízení budov a činila 201 539 korun,“ říká Zuzana FiIipová, ředitelka komunikace a CSR MONETA Money Bank, která jako první banka v Česku zavedla platby pomocí Google Pay, Apple Pay a chytrými hodinkami GarminFitbit.

Způsob, kdy klient při platbě sáhne do peněženky a vytáhne kartu, zatím stále převládá. Podíl kontaktních plateb, kdy platící vsune kartu do terminálu, se však trvale snižuje. Oproti roku 2019 jde zatím o 30% pokles při srovnání prvních třech kvartálů. Platby, kdy klienti kartu využili bezkontaktně a přiložili ji k terminálu, naopak o 19 % vzrostly. Strmý nárůst MONETA Money Bank zaznamenala u plateb mobilem a hodinkami, a to o 127 %, kdy telefonem nebo hodinkami bylo provedeno 10,4 milionu transakcí v objemu 4,7 miliardy Kč.

Ačkoliv Apple Pay spustila MONETA Money Bank loni v únoru a Google Pay bylo spuštěno o více než rok dříve, „jablíčkáři“ nyní výrazně vedou, a to v poměru 2,8 milionu transakcí za letošní třetí čtvrtletí oproti 1,7 milionu transakcí formou Google Pay.

Na rozmach plateb nositelnou elektronikou má vliv nejen pohodlí, ale hlavně bezpečnost. Skutečné číslo platební karty není uloženo nikde v telefonu ani hodinkách a není ani zobrazováno či odesíláno při platbě. Místo toho má každá karta svůj virtuální kód, který je spojený s konkrétním chytrým telefonem nebo hodinkami. Při platbě je dále použit pokročilý bezpečnostní klíč, který je šifrovaný a anonymizovaný. Pokud se přístroj ztratí, stačí na dálku deaktivovat pouze tento speciální virtuální kód, a uživatel tak může nadále platit svojí plastovou kartou.

K „boomu“ bezkontaktního placení přispěla i pandemie viru Covid – 19. „Hygienický aspekt ruku v ruce s navýšením počtu bezkontaktních terminálů u českých obchodníků bezpochyby sehrál velmi výraznou roli,“ dodává Zuzana Filipová s tím, že trend bezkontaktních plateb hodinkami nebo chytrým telefonem je nezvratný a setrvale poroste.