Article main image
Osobní finance

Co dělat při ztrátě nebo zneužití platební karty?

Co dělat při ztrátě nebo odcizení platební karty? Jak postupovat při zneužití citlivých informací o platební kartě a jak těmto situacím předcházet?

Tipy, jak zneužití platební karty předejít

Své údaje si dobře hlídejte

Nesdělujte nikomu údaje o své platební kartě, ani o svém účtu. Nedovolte, aby při placení třeba v restauraci obsluha odešla s Vaší kartou pryč – mějte svou kartu vždy pod dozorem.

Nakupujte přes internet jen u ověřených prodejců

Nakupování přes internet z pohodlí domova milujeme všichni. Trocha opatrnosti ale neuškodí – zadávejte platby jen u těch prodejců, jimiž jste si jistí, preferujte obchody, které využívají systém bezpečného placení Mastercard ID Check a Visa SECURE. Zabráníte tak zneužití platební karty, ať už debetní nebo kreditní, na internetu. Při nakupování kartou myslete na to, jak své peníze ochránit a jak se na internetu pohybovat bezpečně.

Plaťte bezkontaktně

Bezkontaktní platby jsou nejen rychlé a neuvěřitelně snadné, navíc i velice bezpečné. I proto preferujte bankomaty umožňující bezkontaktní výběr hotovosti. Počet bezkontaktních bankomatů stále roste a výběry hotovosti u nich jsou daleko rychlejší, pohodlnější a bezpečnější.

Kontrolujte výpisy

Pravidelná kontrola pohybů na účtu je velmi důležitá. Odhalíte tak jakoukoli transakci, kterou jste Vy sami nezadali. Můžete tak ihned jednat a zabránit dalšímu zneužití karty.

Nikdy nikomu nesdělujte svůj PIN

Pečlivé uchování tohoto údaje je zcela zásadní.

PIN nemějte zapsaný v blízkosti karty

Svůj PIN kód si zapamatujte. Pokud se vám to nedaří, můžete si jej většinou v bankomatu změnit, u MONETA Money Bank během chvilky a zdarma. Ovšem i změna PINu by měla být v souladu s bezpečností. Proto se vyhněte kombinacím, které může zloděj snadno trefit, např. kombinace 4 stejných číslic, po sobě jdoucí číslice, nebo odnože Vašeho data narození.

Zajímejte se o pojištění platební karty

Pro případy zneužití se můžete i pojistit, na trhu najdete rozmanitou nabídku různých pojištění, dnes se zaměřující i na internetová rizika. V MONETA Money Bank můžete využít například pojištění osobních věcí, platebních karet a internetových rizik.

Jak postupovat při odcizení platební karty?

Někdy nepomůže ani ta nejdůslednější prevence. Co tedy podniknout, když odhalíte krádež platební karty nebo její zneužití? Jak zabránit odcizení peněz z karty?

Blokace platební karty

Kartu můžete většinou snadno a rychle zablokovat ve svém internetovém bankovnictví či mobilní aplikaci. V případě, že se Vám to nedaří, či nemáte aktuálně přístup k těmto bankovním aplikacím, neprodleně kontaktujte svou banku nebo vydavatele karty. Stejně tak můžete kartu nechat zablokovat i na pobočce, jedná se ovšem o nejpomalejší způsob blokace, proto ho doporučujeme až jako poslední možnost.

 

Klienti MONETA Money Bank mohou svou kartu zablokovat rychle a jednoduše v Internet Bance nebo Smart Bance v sekci Karty, a to přímo na Detailu karty, a to dočasně až na 30 dní. Stejně tak jednoduchá je zase odblokace. Pokud nemáte ani jednu aplikaci po ruce nebo chcete kartu zablokovat trvale, volejte nonstop zákaznický servis na telefonním čísle 224 442 424.

 

Co potřebujete znát k zablokování platební karty

K blokaci kreditní karty, stejně jako debetní, potřebujete znát její číslo. Pokud jej neznáte, operátor na telefonní lince Vám položí jiné otázky, na základě kterých Vás identifikuje. Při blokování na pobočce předložíte průkaz totožnosti. Nejjednodušší je pak blokace přes aplikaci, kde celou operaci zařídíte nejrychleji.

Reklamace provedených transakcí

V případě zneužití karty máte právo reklamovat platby, které jste neprováděli. Jako klient MONETA Money Bank si reklamaci můžete zadat sami, a to zprávou přes Internet Banku nebo Smart Banku, ale rádi Vám pomohou i naši kolegové ze zákaznického servisu na telefonním čísle 224 443 636, nebo jakékoliv pobočce.

Jak postupovat při reklamaci?

Při reklamaci je nutné přesně vyznačit reklamovanou platbu – datum, částku a název obchodníka a je třeba doložit i veškeré související dokumenty k reklamované platbě – objednávku, komunikaci s obchodníkem, doklad o vrácení zásilky. Banka poté řeší reklamaci v souladu s reklamačním řádem, často ve spolupráci s bankou obchodníka. MONETA Money Bank své klienty informuje o výsledku reklamace nejpozději do 35 pracovních dnů.