Co je emise

Emise akcií je jednou z možností podniku, jak získat finanční prostředky pro svou činnost.

Společnost může získat potřebný kapitál emisí zcela nových akcií nebo vydáním dodatečného množství akcií, pokud jsou již na burze obchodovány. Ve druhém případě platí, že nově emitované akcie musí být nabídnuty přednostně stávajícím akcionářům. Emise akcií je upravena v obchodním zákoníku a  zákoně o cenných papírech.

Akciové společnosti vydávají akcie s cílem buď získat finanční kapitál pro podnikání nebo motivovat klíčové zaměstnance a jiné osoby tím, že budou držiteli akcií. Společnosti však mohou získat kapitál i jinými způsoby. Výhodou emise akcií oproti emisi dluhopisů nebo jiné formy cizího kapitálu je v tom, že akcie nejsou určeny ke splacení a nemusí se z nich vyplácet pravidelná dividenda, pokud není podnik v zisku.

Emise akcií může být veřejná, a to v případě veřejně obchodovaných společností. První veřejná emise akcií se nazývá IPO (Initial Public Offering), pokud společnost vydává akcie další, hovoříme o druhotných nebo sekundárních emisích SPO (Secondary Public Offering) nebo také SEO (Seasoned Equity Offering).

Pokud společnost prodává akcie neveřejně na mimoburzovním trhu nebo je prodává investorům sama, jedná se o přímé emise DPO (Direct Public Offering). Podnik také může nabídnout akcie zcela neveřejně jednotlivým investorům, pak se jedná o soukromé umístění akcií (Private Share Placement).

Emitent před emisí určí druh cenného papíru, například akcie, dluhopis nebo podílový list, jeho nominální hodnotu, počet kusů a další náležitosti. Pro emisi cenného papíru obecně platí, že není předem známý zájem o danou emisi, jedná se pouze o odhad.

Kontaktujte nás