Dluhová past: Na co si dát pozor a jak z ní ven
Co je to dluhová past a jaké může mít následky?
Jako dluhová past se označuje situace, kdy dlužník přestává mít kontrolu nad svými dluhy, nesplácí je a jeho dluh neustále narůstá. Kromě toho, že tato situace má negativní dopady na duševní pohodu člověka, který čelí neustálému tlaku a obavám z budoucnosti, je ve hře i zhoršení vztahů v rodině, mezi přáteli, mohou se přidat zdravotní problémy, ale i právní potíže a samozřejmě ztráta majetku včetně střechy nad hlavou.
Do zdánlivě bezvýchodné finanční situace se může dostat každý
Dluhovou past si lidé nezřídka spojují s nízkou finanční gramotností nebo nezodpovědností. Příčinou ale může být i rozvod či rozchod s partnerem/partnerkou nebo třeba dlouhodobá nemoc, ztráta zaměstnání či kyberútok podvodníka. Po krk v dluzích se tak může ocitnout i ten, kdo až dosud vedl úplně obyčejný život a svoje závazky si plnil.
Podvodné telefonáty, infikované e-maily a další kyberútoky jsou stále častější
V poslední době přibývají případy, kdy se lidé stali oběťmi kybernetického útoku a ze dne na den přišli prakticky o všechno. Nejzákeřnější na těchto útocích je způsob, jakým oběti o své finance přijdou. Velmi často totiž v nevědomosti podvodníkovi sami prozradí osobní údaje nutné k přístupu např. do bankovních účtů, nechají se napálit ohledně falešných investic, loterií nebo soutěží.
Představte si například situaci: Jste v jednom kole a do toho zazvoní telefon. Na druhé straně slyšíte příjemný a zároveň naléhavý hlas, který se vám představí jako zástupce Vaší banky. Dotyčný vám říká, že na Vašem účtu evidují odchozí platbu s velmi vysokou částkou, přijde jim to zvláštní, raději ji pozastavili a chtějí si ověřit, že je všechno v pořádku. Vy se vyděsíte, jsou to Vaše úspory, ano, to musíte rychle vyřešit, protože už vidíte černé scénáře, a na druhé straně telefonu je přece člověk, který Vám chce pomoci. V rychlosti mu nadiktujete osobní údaje a najednou je mobil hluchý. Právě jste naletěli podvodníkovi. To je jen jeden z možných způsobů phishingu.
Buďte obezřetní i v případě podivných e-mailů, otevírání příloh nebo používání nezabezpečených wi-fi sítí. Tyto útoky se označují jako phishing a jejich cíl je vždy stejný – vystupují pod záštitou známých institucí, jako jsou banky, sociální sítě nebo třeba vládní úřady a snaží se přesvědčit oběť, aby poskytla své citlivé údaje nebo klikla na škodlivý odkaz, který může vést k infikování zařízení malwarovým softwarem. Časté jsou i různé podvodné e-shopy, které se tváří jako seriózní obchody, ale ve skutečnosti jde o webové stránky, které slouží k získání osobních údajů zákazníků.
Jak se bránit phishingu a dalším kyberútokům?
Ověřujte si informace a nejednejte zbrkle
Vždy je důležité nejednat impulzivně pod nátlakem. Ověřujte si informace. Pokud si nejste jisti např. v komunikaci s bankou, raději zavěste nebo neodpovídejte na e-mail a obratem si zavolejte do banky sami, abyste si ověřili, že je to skutečně finanční instituce, která po Vás něco požaduje. Aktualizujte operační systémy svých zařízení.
Identifikujete podezřelé informace
Měli byste být obezřetní při otevírání e-mailů či klikání na odkazy z neznámých zdrojů. Důležité je také věnovat pozornost detailům, jako jsou chyby v gramatice nebo neobvyklé adresy odesílatele, které mohou naznačovat phishingový pokus. Při nedůvěře je vhodné kontaktovat příslušného správce nebo firmu přímo pomocí ověřených kontaktů, nikoliv prostřednictvím poskytnutých odkazů.
Nesdílejte osobní údaje
Měli byste omezit sdílení citlivých informací na nezbytný minimum a vyhýbat se poskytování osobních údajů na neznámých webových stránkách či prostřednictvím nezabezpečených kanálů komunikace. Důležité je také pravidelně zálohovat data, aby bylo možné je obnovit v případě úspěšného útoku, a monitorovat bankovní transakce a účty, aby bylo možné včas zjistit neobvyklé aktivity a potenciální narušení bezpečnosti. Celkově je nezbytné mít proaktivní přístup k bezpečnosti online prostředí a být stále ostražitý vůči potenciálním hrozbám kybernetického světa.
Z dluhové pasti se dá dostat. Poradíme Vám jak
Někdy za pád do dluhové pasti může nezřízené utrácení, jindy je to neopatrnost. Ať už jste se dostali do problémů jakoukoli cestou, nepropadejte zoufalství. Je tu cesta ven – postavte se k problému čelem a začněte jednat.
- Nezavírejte před problémem oči. Sám od sebe nezmizí. Nemá smysl půjčovat si další a další peníze. Dluh by tak jenom narůstal a vy byste byli pod ještě větším tlakem než doposud. To, že si nevyzvednete upozornění od věřitele, že nedorazila splátka, ještě neznamená, že jste z toho venku. Od 11. dne od poslání upomínky je dokument právně považován za doručený.
- Komunikujte s věřiteli a přiznejte rodině problémy. Musíte rodinu obeznámit s tím, že jste se dostali do náročné situace. S věřiteli si domluvte splátkový kalendář. Ti samozřejmě chtějí své peníze zpět. Raději je získají za delší čas než vůbec.
- Neřešte nic trestnou činností, všechno by se tím jen zhoršilo.
- Řekněte si o pomoc. Můžete se vydat cestou konsolidace půjček. Obraťte se na banku, jejíž pracovník Vám pomůže najít nejlepší řešení, sloučí půjčky do jedné, nad kterou budete mít kontrolu, a navrhne splátkový kalendář pro jednotlivé věřitele.
- Vyhlaste osobní bankrot. Tento krok je nejzazším řešením v případě, že všechno ostatní selže. Je to způsob, jak dosáhnout oddlužení v insolvenčním řízení a do 5 let splatit část svých závazků. Více o osobním bankrotu najdete v kalkulačce osobního bankrotu.
Zajímá Vás toto téma víc? Poslechněte si podcast MONETA Zeleně! na téma dluhová past.
Jedna apka,
celá banka
Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.