Vánoce stráví Češi doma podobně jako Poláci a Britové, vycestuje nás jen 5 %


In ve světě je ale jezdit na hory nebo k moři a nechat si přinést dárky od Santy

Štědrý den a vánoční svátky stráví 93 % Čechů doma se svou rodinou. Vyplývá to z exkluzivního vánočního výzkumu GE Money Bank, podle kterého se zároveň třetina Čechů sejde o svátcích v rámci širokého rodinného kruhu a 8 % bude trávit Vánoce s přáteli. Každý pátý Čech pak letos půjde oslavit Vánoce na návštěvu, ať už za rodinou nebo přáteli. Pouhých 5 % Čechů chystá na svátky vycestovat mimo domov. Na chalupě nebo jiném venkovském sídle pak stráví tento čas jen 4 % z nás. Naproti tomu ve Francii, Spojených státech nebo Rakousku se dle mezinárodní ankety GE Money Bank často vyskytuje tradice slavit Vánoce u moře nebo na horách.

“Češi se o Vánocích nevzdalují ze svého domova a chtějí strávit Vánoce v nejbližším rodinném kruhu. Doma letos oslaví Štědrý den nejvíce v pětičlenné sestavě 78 % z nás. Podle mezinárodní ankety GE Money Bank obyvatelé ostatních zemí, jako je například Španělsko, Francie, Německou nebo Rakousko, slaví Vánoce sice nejčastěji doma, ale už na první a druhý svátek vánoční si jedou užívat volných dnů na hory nebo k moři,” řekla Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí GE Money Bank.

Během vánočních svátků vyjede letos na hory jen 5 % Čechů. Převážně se chystají zamířit na hory v České republice nebo nejdále do sousedního Rakouska, zatímco například Němci cestují do všech evropských horských lokalit, včetně České republiky. “Lidem v Česku většinou po Vánocích nezbývá dostatek financí, a protože se nechtějí zadlužovat, jezdí na hory až v období mezi lednem a březnem. Z 5 % lidí, kteří o Vánocích přeci jen na hory vyjedou, přitom na financování těchto prázdnin využijí bankovní půjčky nebo přečerpání svého účtu jen 4 % z nich, což svědčí o tom, že lyžování o svátcích si dopřává většinou jen skupina těch skutečně finančně zajištěných,” dodala Markéta Dvořáčková.

V evropských zemích se povětšinou Vánoce slaví tradičně hlavně doma s rodinou, na návštěvě či s přáteli. V tomto smyslu jsou Češi srovnatelní s Polskem nebo Velkou Británií, kde si lidé rovněž dopřávají odpočinku v teple svého domova. Na druhou stranu v převážně pravoslavném Rusku se vánoční svátky neslaví tak velkolepě jako ve zbytku Evropy. Lidé zde tráví doma s rodinou jen minimum času a využívají spíše svých volných dnů a školních prázdnin pro cestování do zahraničí nebo na své druhé venkovské sídlo.

Hlavní rozdíl mezi zeměmi pak tvoří fakt, zda má daná země moře nebo vysoké hory. Například Francouzi nebo Rakušané se často již ráno po Štědrém dnu rozjíždějí na horské chaty a ve svém volnu si pak užívají hlavně alpské lyžování. V poslední době však sílí i trend vyjet na Vánoce k moři a oslavit tak tyto tradiční svátky v teple na pláži. Z Evropanů tento způsob nejčastěji praktikují Rakušané a Španělé, ve světě obecně jsou to pak Američané, jejichž nejoblíbenější destinací je tradičně Hawai a Florida.

Santa Klaus jako globální ikona Vánoc
Značný vliv na podobu Vánoc má po celém světě americký způsob slavení těchto svátků. Podle mezinárodní ankety GE Money se v posledních desetiletích díky globalizaci a komercionalizaci dostává postava Santa Klause i do těch zemí, kam tradičně vůbec nepatří. Například ve Španělsku, kde děti dostávají dárky až na Tři krále, tedy 6. ledna, se začal v poslední době objevovat nastupující fenomén Santy Klause, takže děti si začaly rozbalovat dárky už 25. prosince ráno. V Turecku, které je převážnou většinou muslimskou zemí, se Vánoce neslaví vůbec. Přesto i zde začíná být velmi populární nakupovat dárky, povečeřet se svými nejbližšími a obdarovávat je na Nový rok.

Anketa GE Money Bank proběhla v listopadu 2009 v Libanonu, Velké Británii, Japonsku, Španělsku, Francii, Německu, Polsku, Kazachstánu, Rakousku, Rusku, Spojených státech amerických a Vietnamu.


Markéta Dvořáčková,
tisková mluvčí GE Money Bank



GE Money se každoročně podílí na řadě charitativních projektů. Kromě dárcovství, podpory finančního vzdělávání, grantů a dobrovolnické práce GE Money podporuje konkrétní projekty renomovaných charitativních organizací formou Cause Related Marketingu. Příkladem je spolupráce s fondem UNICEF, na jehož konto GE Money Bank přispívá 50 korunami za každý založený účet Dětský Genius.

GE Money Bank je také odborným garantem projektu finančního vzdělávání Rozumíme penězům, který získal licenci MŠMT. Projekt vznikl z iniciativy GE Money Bank a je nedílnou součástí responsible lending strategie banky. Cílem je zvýšit finanční vzdělání školáků a mladých rodin prostřednictvím specializované výuky na školách. Realizátorem projektu je občanské sdružení AISIS.