Češi jsou řízkaři, Moravané kapraři

V zahraničí vítězí drůbež


Na štědrovečerní tabuli dominuje v České republice bramborový salát. Tradičně oblíbeného kapra bude tento rok večeřet 78 % Moravanů, zatímco 55 % Čechů si o Vánocích rádo pochutná na smaženém řízku.
Za typickou součást štědrovečerní večeře je rovněž často považována rybí polévka, kterou má na stole třetina z nás. Z exkluzivního výzkumu GE Money Bank zaměřeném na vánoční zvyklosti také vyplývá, že dříve tradičního vánočního kubu povečeří už jen 6 % Čechů. V zahraničí na sváteční tabuli nejčastěji naleznete různé varianty drůbežího masa. Na rozdíl od nás završí spousta lidí v cizích zemích večeři sladkými dezerty.

„Štědrovečerní večeře se u každého z nás trochu liší. Jsou to právě Češi, kteří častěji volí i jiné druhy masa. Například více jak polovina z nich si raději k bramborovému salátu dá smažený řízek, kdežto tři čtvrtiny obyvatel Moravy preferuje právě kapra. Paradoxně se kapr nejvíce nekonzumuje v jižních Čechách, jak by se vzhledem k velkému množství chovných rybníků v této oblasti mohlo zdát, ale v Moravskoslezském kraji,“
říká Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí GE Money Bank. „Do jisté míry by se daly v naší zemi považovat za fenomén severovýchodní Čechy, kde si při této sváteční večeři spousta lidí ráda pochutná na klobáse či jiné uzenině, což je velmi časté například v Německu,“ dodává Markéta Dvořáčková.

Ryba nebo řízek?

O bramborovém salátu jako příloze k hlavnímu chodu štědrovečerní večeře není pochyb, v tento den si na něm pochutná 82 % všech Čechů a Moravanů. Nejen u jednotlivců, ale i v celých regionech se ovšem liší masová část hlavního chodu. Celkově v naší zemi stále vítězí tradiční kapr nad jakoukoliv jinou alternativou. Podle průzkumu GE Money si na této typické rybě pochutná o Vánocích skoro tři čtvrtě všech obyvatel naší země. Jiný druh ryby o Vánocích povečeří jen 17 % z nás a v nedávných dobách velmi tradičního vánočního kubu už jen 6 %.

Polévka je grunt

Před hlavním chodem na Štědrý večer téměř každý třetí Čech začne rybí polévkou. Ovšem i ti, kteří nemají rybí polévku zrovna v lásce, před večeří polévku nevynechají. Nejčastěji se na českém stole servíruje zelňačka, houbová anebo čočková polévka, která je mimo jiné i tradičním novoročním pokrmem.



Jak se o Vánocích večeří v zahraničí

GE Money Bank prostřednictvím mezinárodní ankety také zjišťovala, jaké panují stravovací návyky o vánočních svátcích v jiných zemích světa. I přes různé regionální zvyklosti a charakteristické rysy lokálních kuchyní je patrný vliv tradic plynoucích ze Spojených států. Hlavním znakem je pečený krocan servírovaný během sváteční večeře. Ve Velké Británii je krocan sice rovněž dlouhodobě tradiční, avšak Angličané ho milují především s nádivkou, pečenými bramborami a kapustou. Na závěr přichází pro celé Spojené království velmi charakteristický „Christmas pudding“. Typickou specialitou je pro anglický vánoční stůl také koláč s mletým masem.

Vedle anglofonních zemí je krocan populární i v Libanonu nebo v Japonsku, kde tento hlavní chod většinou doprovází plný stůl lokálních specialit jako příloha. V poslední době nabírá na popularitě krocan i ve Španělsku, kde neexistuje žádný typický pokrm, který by byl tradiční napříč celou zemí. Právě proto si Španělé pod vlivem globalizace začali stále častěji kupovat na vánoční stůl rovněž krocana. Jedinou typickou regionální specialitou jsou ale například v Katalánsku velmi oblíbené rolky plněné masem a přelité bešamelovou omáčkou, tzv. canaloles.

Drůbeží maso je podle ankety GE Money na světě nejrozšířenějším typem pokrmu, který lidé o Vánocích společně večeří. Ne vždy to však musí být přímo krocan. Němci nejčastěji preferují pečenou husu s červeným zelím a bramborovým knedlíkem. Spousta Němců si ale také v tento večer ráda pochutná na tradičních klobásách s bramborovým salátem.

Exhibicí v plejádě vánoční gastronomie nemůže být nikdo jiný než Francie. V tomto směru zaujímají Francouzi dva póly. Tradicionalisté večeří pečené kuře, nebo šunku se salátem, dort a ovoce. Ostatní ani o svátcích neopouští gurmánské nadšení pro Francii tak typické, takže se servírují husí játra (foie-gras), losos nebo mušle. Samozřejmě nikdy ne bez vína!

Exkluzivní průzkum GE Money Bank s tematikou vánočních nákupů proběhl v listopadu 2009 na reprezentativním vzorku české populace. Jeho výsledky jsou doplněny výstupy z mezinárodní ankety GE Money Bank, která proběhla v listopadu 2009 v Libanonu, Velké Británii, Japonsku, Španělsku, Francii, Německu, Polsku, Kazachstánu, Rakousku, Rusku, Spojených státech amerických a Vietnamu.



Markéta Dvořáčková,

tisková mluvčí GE Money Bank