Hackeři se vydávají za přepravní společnosti

Nejen současná proti-pandemická opatření, ale také rostoucí zájem o moderní technologie zcela mění naše nákupní zvyklosti. V současnosti nakupujeme na e-shopech častěji než dříve. To nutí podvodníky reagovat a přesouvat svou činnost právě na internet.

Proto bychom Vás rádi upozornili na útoky typu phishing (klamavá sdělení v e-mailové schránce nebo na webu) či smishing (podvodné SMS), se kterými se sice setkáváme delší dobu, avšak nyní se dostávají do popředí.

Jedná se například o informativní zprávy velkých logistických společností vydávajících se za DHL, Českou poštu, FedEx a jiné. Formát e-mailu a SMS je obdobný. Osloví Vás kurýrní společnost s informací o uložené zásilce, která čeká na převzetí. Podmínkou je buď zaplacení celního poplatku, daně, nebo pouhé potvrzení zásilky uhrazením drobné částky.

O přesun na platební bránu se postará odkaz, kde už může být zmiňovaná částka předvyplněna. Běžné jsou také případy, kdy je částka několikanásobně vyšší nebo je dokonce v jiné měně. Zaplacením těchto (falešných) poplatků nemusí podvod končit. Zadané platební údaje pak mohou útočníkům posloužit k dalším podvodům na internetu.

Věříme, že může nastat situace, kdy si nejste jistí, jaký dopravce převezme zásilku ze zahraničí, nebo zboží opravdu očekáváte.

V takových případech pomohou následující doporučení:

  • Zkontrolujte číslo očekávané zásilky – pokud je ve zprávě číslo zásilky uvedeno, lze jej ověřit v systému dopravce na jeho webu.
  • Ověřte pravost domény nebo telefonního čísla – velké přepravní společnosti nepoužívají veřejné e-mailové schránky @gmail.com nebo @seznam.cz, ale vlastní - @ppl.cz, @cpost.cz, @fedex.com atd.
  • Ověřte pravost požadavku přímo u dopravce – ať už budete volat přímo na zákaznickou linku uvedenou na webu dopravce, nebo pošlete e-mail, společnost vždy získá cennou zpětnou vazbu, díky které bude moci upozornit další zákazníky.

Věnujte pozornost i obecným preventivním opatřením:

  • Pokud přecházíte na platební bránu přes odkaz z e-mailu nebo SMS, vždy si zkontrolujte adresu, na kterou jste byli přesměrováni.
  • Pozorně čtěte ověřovací SMS či notifikaci ve Smart Bance pro potvrzení platby kartou – pokud nesouhlasí obchodník nebo částka, v platbě nepokračujte a kód nikomu neposkytujte.
  • Pokud si nejste jakoukoli platbou jistí, obraťte se na náš zákaznický servis na telefonním čísle 224 443 636 nebo nás kontaktujte prostřednictvím zprávy v Internet Bance, Smart Bance, či prostřednictvím klientského chatu na stránkách www.moneta.cz.

Pamatujte, MONETA Money Bank po Vás v telefonické či e-mailové komunikaci nikdy nebude požadovat přihlašovací údaje a hesla.