MONETA loni odrazila téměř 7 tisíc kybernetických útoků. Klientům tak zachránila 123 milionů korun

V loňském roce MONETA Money Bank zabránila 6 900 transakcím, při kterých klientům zachránila 123 milionů korun. Nejčastěji se objevovaly takzvané bazarové podvody, následované těmi investičními a vishingem.

Díky systémům banky i vzdělávání klientů meziročně klesl počet podvodných transakcí. MONETA navíc zabránila více kybernetickým útokům než v roce 2022, a to o téměř dva tisíce. Stejný trend pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku, zároveň však roste sofistikovanost pokusů o podvod.

„Pozorujeme, že pachatelé kybernetických podvodů průběžně mění svoje strategie. Zatímco v loňském roce si běžný podvodník vystačil jen se smyšleným článkem o jednoduchém zbohatnutí známých osob, nyní je větší rozmach investičních kampaní na sociálních sítích, často s podporou DeepFake audio vizuálu,“ říká Jan Šitavanc, senior manažer kybernetické bezpečnosti skupiny MONETA.

V poslední době banka eviduje podvodné e-mailové či SMS zprávy na klienty Monety, které se vydávají za oficiální komunikaci banky, a které žádají o aktualizaci digitálních kanálů banky. Jedná se například o výzvu k aktivaci mobilní aplikace Smart Banka pomocí zaslaného odkazu nebo o e-mail, který klienta vyzývá k odblokování internetového bankovnictví.

Pokud má klient podezření, že komunikuje s podvodníkem nebo mu přišel takto podezřelý e-mail, doporučujeme zavolat do banky a vše si ověřit. Kontaktní centrum Monety za první tři měsíce letošního roku vyřídilo 4 000 hovorů, z nichž v 65 % se skutečně jednalo o určitou formu pokusu o kybernetický podvod.

„Na konci dubna jsme na naši blokační linku nasadili VoiceBota. Klientům volajícím z telefonního čísla, které máme v naší databázi, ihned nabídne možnost blokace karet a digitálních kanálů. Následně informuje klienta, že může vyčkat na spojení s operátorem, případně může zavěsit a Moneta ho bude kontaktovat zpět. Výhodou tohoto řešení je, že klient může ihned zablokovat všechny případné účty, kde by mohly být jeho peněžní prostředky zneužity,“ řekl Patrik Torhan, vedoucí kontaktního centra skupiny MONETA.

Lidé by k přihlašování do internetového bankovnictví měli využívat pouze oficiální aplikace svých bank. V případě, že mobilní aplikace nepoužívají, by se měli přihlašovat jen přes oficiální internetové stránky své banky, rozhodně ne z žádného e-mailu nebo odkazu ve vyhledávači. Zároveň by nikomu neměli sdělovat své přihlašovací údaje, číslo platební karty nebo potvrzovací kód z SMS zprávy. Banka po klientech tyto údaje nikdy nežádá, a to ani telefonicky, ani e-mailem.

MONETA od roku 2021 využívá služby zpravodajství o kybernetických hrozbách neboli CTI. Spolupráce s těmito specialisty umožňuje bance vyhledávat informace o platebních kartách a přihlašovacích údajích klientů, které byly již odcizeny z jejich mobilních telefonů nebo počítačů napadených malwarem, případně je klient poskytl sám na falešné webové stránce. Tyto údaje pak MONETA preventivně blokuje ještě dříve, než dojde k jejich zneužití: okamžitě kontaktuje dotčené klienty a doporučí, jak mají postupovat.