Za vánoční nákupy utratí průměrná česká rodina i v době krize téměř 30 tisíc korun

S kreditní kartou ale může i několik tisíc ušetřit

Za vánoční dárky letos každý Čech utratí v průměru 6276 korun. I přes doznívající finanční krizi plánuje 62 % Čechů utratit zhruba stejnou částku za vánoční nákupy jako minulý rok. Podle výsledků exkluzivního výzkumu GE Money Bank přijdou v tomto období průměrnou českou rodinu (manžel, manželka a 2 děti do 18 let) výdaje spojené s Vánoci na 28622 korun. Oproti loňskému roku se chystá finančně omezit Vánoce pouhá pětina Čechů. Nejdražším dárkem se nejčastěji chystáme obdarovat svého partnera. V průměru na něj vynaložíme asi 2266 korun, přičemž tento průměr navyšují dražší dárky, které kupují svým partnerkám muži. Ženy nejdražším dárkem většinou obdarují své děti, ale je to dáno i tím, že nadílku pro ratolesti v rodinách často nakupují za oba rodiče.

„Vánoce pro české rodiny znamenají výrazný zásah do rozpočtu. Finanční výdaje se v průměru na domácnost v tomto období blíží hranici 30 tisíc. Pokud by ovšem rodina hradila průměrné náklady na Vánoce a povánoční nákupy ve slevách kartou s věrnostním programem bene+, může ušetřit stovky i tisíce korun,“ říká Jarmila Kowolowská, ředitelka kreditních karet GE Money Bank. „Pro výhody, které kreditní karty majitelům přinášejí, se jimi chystá letošní Vánoce financovat každý desátý Čech. Do peněženky pro ně sáhnou častěji ženy než muži, muži jimi ale platí vyšší částky,“ dodává Jarmila Kowolowská.

Nejdražší dárky nakupují lidé ve věku 45 - 59 let. Zástupce této věkové kategorie za nadílku pro své blízké průměrně utratí 7175 korun, zatímco mladý člověk ve věku 18 - 29 let s průměrnými 4251 korunami utratí za dárky nejméně. Kromě dárků však vánoční svátky znamenají i výdaje spojené s přípravou a výzdobou domácnosti. Za jídlo, pití, stromeček a další položky utratí Češi v průměru 3463 korun a více než dvě třetiny z nich hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce.

V průměru obdarujeme 7 blízkých
Každý Čech v průměru o Vánocích obdaruje 7 svých blízkých. Nejštědřejší jsou ženy, které kupují dárky 6 až 10 lidem, a mladí lidé, kteří alespoň malou drobností obdarují i více než 11 svých blízkých a přátel. Nejčastěji přitom budeme kupovat kosmetiku, oblečení nebo knihy, dětem pak hračky. Své místo pod stromečkem si tradičně najdou i nápoje a jídlo.


Předsevzetí pořídit nadílku s větším předstihem většinou vezmou za své
V plánování vánočních nákupů jsme optimisté. Zhruba 66 % lidí věří, že začnou letos s nákupy minimálně měsíc před Štědrým dnem, naopak ponechání nákupů právě na Štědrý den si připouští jen 6 % Čechů. Realita je ale zcela odlišná. Téměř každý desátý Čech nakonec nakupuje dárky až 24. prosince. Obecně platí, že nakupování dárků nechávají na poslední chvíli spíše muži.

Za dárky míříme do obchodních center, ale čím dál více také na internet
Více než polovina lidí nakupuje vánoční dárky ve velkých obchodních centrech, 48 % Čechů pak shání další dárky v menších specializovaných obchodech. Podle výzkumu GE Money Bank stále narůstá trend nakupování dárků přes internet. Pro tento způsob se vyslovilo již 43 % dotázaných. V době finanční krize mají Češi strach ze zadlužování, proto naprostá většina lidí hodlá pořídit vánoční nákupy z výplat a ze svých úspor. Kromě hotovosti použije více jak polovina lidí svou platební kartu k běžnému účtu.

Ženy vedou v počtu nákupů kreditkami, muži jimi ale zaplatí více
Výhodným nástrojem k financování vánočních nákupů jsou také kreditní karty, které majitelům přinášejí řadu výhod. V České republice využívají kreditní karty častěji ženy než muži. Financují jimi ovšem nižší částky než muži a využívají je především jako platební nástroj ke každodenním nákupům. Dle zjištění GE Money Bank jsou muži až 5x aktivnější ve využívání kreditních karet k platbám na internetu a v této kategorii před ženami naprosto dominují.

Velký vliv na využívání kreditních karet mají věrnostní programy
Četnost užívání kreditních karet souvisí také s tím, jestli je k nim navázán věrnostní program nebo není. Lidé využívající kreditní karty s věrnostním programem realizují až 6x více transakcí než zákazníci s kartami bez věrnostního programu. Vliv na používání kreditních karet má také velikost obce, kde lidé žijí. Obyvatelé velkých měst (nad 100 tisíc obyvatel) kreditní karty používají jako běžný prostředek k financování výdajů. Ve srovnání se zbytkem republiky totiž kartu používají nejčastěji a platí s ní také průměrně nejnižší částky.

Hon na povánoční slevy je již neodmyslitelnou lednovou tradicí
Kromě Vánoc jsou dalším náporem na naši peněženku novoroční slevy. Téměř dvě třetiny Čechů plánují využít povánočních slev, ve kterých se nejčastěji chystají nakoupit oblečení a obuv. V těchto akcích si nejvíce libují ženy (70 %) a mladí lidé do 29 let. Češi při novoročních nákupech také rádi pořizují hodnotnější zboží, jako je bílá technika nebo elektronika. Budou to právě muži, kdo bude více investovat do malé spotřební elektroniky a televizorů. Češi v povánočních slevách utratí průměrně 4543 korun a pětina z nich plánuje za zlevněné zboží utratit více než minulý rok. „Lidé za tyto nákupy často platí kreditními kartami nebo si je pořizují na splátky, protože po Vánocích jim mnoho peněz nezbývá. Často ale také využívají možnost splatit zapůjčenou částku v bezúročném období, a nezaplatí tak ani korunu navíc. Kreditní karta jim tedy pomůže s dočasným nedostatkem úspor, a pokud využívají takovou, na kterou je navázán štědrý věrnostní program, ušetří nebo si toho jednoduše budou moci za stejné peníze dopřát víc,“ dodala Jarmila Kowolowská.


Markéta Dvořáčková,
tisková mluvčí GE Money Bank