Při nákupu auta myslí Češi ekonomicky - Rozhoduje u nich cena, stáří a spotřeba

Hlavními kritérii pro výběr automobilu jsou pro Čechy stáří vozu, jeho koncová cena a spotřeba paliva. Naopak parametry jako značka automobilu, jeho barva nebo maximální rychlost nemají na jejich rozhodování takový vliv. Ukázala to mezinárodní anketa GE Money Auto, ze které dále vyplynulo, že koupi automobilu v příštích dvou letech plánují čtyři z deseti lidí v ČR.

„Zatímco barvě auta nebo jeho maximální rychlosti přikládají Češi při koupi nejmenší význam ze všech sledovaných zemí, u spotřeby pohonných hmot je tomu naopak. Za důležité považuje toto kritérium 97 % Čechů, kteří koupi vozu plánují,“ říká Jan Hrubý, marketingový ředitel GE Money Auto.

Na pomyslném žebříčku pěti nejdůležitějších kritérií pro nákup automobilu jsou pro Čechy: technický stav vozidla, spotřeba pohonných hmot, koncová cena, jasná vlastnická historie a věk vozu. Naopak za nejméně rozhodující považují Češi reklamní aktivity, maximální rychlost, barvu, typ motoru a značku automobilu.

Téměř dvě třetiny Čechů, kteří koupi auta plánují, uvádí, že se pravděpodobně obrátí na některý z autobazarů nebo autosalonů. O dovozu automobilu uvažuje pětina z těch, kteří si budou v nejbližších letech vůz pořizovat.

Anketa také potvrdila, že dvě třetiny z těch, kteří nákup auta plánují, jako hlavní zdroj financování využijí vlastní úspory. Nejedná se ovšem o jediný zdroj financování. Zkušenosti GE Money Auto ukazují, že Češi dávají přednost možnosti splatit část ceny auta z vlastních úspor a zbytek uhradit půjčkou případně leasingem. O těchto možnostech financování uvažuje téměř 70 % zájemců o pořízení auta.

Nejdůležitějším kritériem, podle kterého se pak Češi při výběru půjčky na auto rozhodují, je částka, o kterou při splacení úvěru cenu auta přeplatí. Podle ní se rozhoduje 40 procent zájemců o koupi auta, kteří k financování využívají cizí zdroje.

Exkluzivní průzkum GE Money proběhl letos v lednu a únoru mezi respondenty v České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a Německu, na representativním vzorku dospělé populace jednotlivých zemí. Průzkum pro GE Money provedla společnost TNS AISA.

Graf I: Názory dospělých Čechů na důležitost kritérií při nákupu automobilu

Při nákupu auta myslí Češi ekonomicky

Markéta Dvořáčková,
tisková mluvčí GE Money Auto