MONETA spouští další silné ověřování internetových plateb, klienti mají ePIN
Plošné ověřování internetových plateb kartou pomocí statického kódu, tzv. ePINu, zavádí postupně od středy 6. ledna MONETA. Ke stávajícímu ověření prostřednictvím SMS kódu tak nově přibude i druhý faktor. Originální 6místný číselný kód ke každé platební kartě mají již od října 2020 k dispozici klienti ve svém internetovém a mobilním bankovnictví, banka jej však až doposud pro většinu karet při platbách nevyžadovala. Změny se netýkají ověřování plateb v mobilní aplikaci Smart Banka, kde dvoufaktorové ověřování probíhá od listopadu 2019.
V případě online plateb tak lidé nepoužívající mobilní bankovnictví budou nyní muset absolvovat dva kroky: nejprve zadat ePIN a následně i kód, který banka zašle přes SMS. Takzvané silné ověření plateb uskutečněných online ukládá bankám evropská směrnice PSDII od loňského září. Přechodné období, během kterého musí banky zavést potřebná opatření, trvalo do konce roku 2020.
„MONETA začala s migrací platebních karet, a tedy s vyžadováním ePINu při online platbách, již koncem listopadu. Vzhledem k vysoké míře nedokončených internetových transakcí, která v prvních dnech po spuštění dosáhla téměř 50 %, a v kontextu pandemické situace spojené s hektickou dobou předvánočních nákupů, jsme nakonec po zralé úvaze od plošného spuštění v prosinci upustili. Rozhodli jsme se tak našim klientům zbytečně nekomplikovat konec roku. Nyní jsme připraveni ePIN na všech našich kartách spustit v nejkratším možném termínu tak, abychom dostáli zákonné povinnosti,” zdůraznila mluvčí Skupiny MONETA Zuzana Filipová.
ePINu, šestimístný a pro každou platební kartu unikátní kód, je generován pro každého klienta automaticky. Zatímco uživatelé mobilního a internetového bankovnictví jej mohou již nyní nalézt v sekci „Detail karty“, lidé, kteří nevlastní chytrý telefon nebo z jakéhokoliv důvodu digitální bankovnictví nepoužívají, obdrží svůj ePIN buď prostřednictvím SMS nebo poštou. „Firmám jsme zaslali unikátní kódy poštou, pro klienty, kteří mají u nás zřízené osobní a podnikatelské karty, je k dispozici naše call centrum tak, aby v této obtížné době nemuseli mířit na pobočky. Prostřednictvím našich dispečerů zažádají o ePIN, který jim následně přijde SMSkou s upozorněním, aby z bezpečnostních důvodů po přečtení a zapamatování si ePINu tuto zprávu smazali,“ vysvětlila Filipová s tím, že tento proces se nicméně týká jen malé části lidí. „Sedmdesát procent našich klientů již má některou z forem digitálního bankovnictví, kterou aktivně používá,“ dodala.
Do režimu silného ověřování MONETA aktuálně zmigrovala 11 tisíc platebních karet, zítra dojde k transferu dalších více jak šedesáti tisíc. Následovat budou další tři vlny, přičemž posledních 120 tisíc karet by se mělo pod systém silného ověřování dostat 18. ledna. „Všechny klienty, jejichž platební karty budou konkrétní migrační vlně podléhat, budeme s předstihem informovat o tom, že od nich začneme vyžadovat ePIN,“ potvrdila Filipová.
ePIN si budou moci klienti Skupiny MONETA v budoucnu v prostředí svého internetového bankovnictví individuálně nastavit.
Jedna apka,
celá banka
Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.