K boření bariér na svých pobočkách využívá MONETA švýcarský vynález simulace stáří

Ztuhlost kloubů, dušnost, třes v rukou nebo špatné vidění i sluch. To jsou jen některé z projevů pokročilého stáří a s ním spojených nemocí. Unikátní pomůcku původem ze Švýcarska začíná od nynějška využívat MONETA při plánování modernizace své pobočkové sítě.

Takzvaný gerontooblek se skládá ze sady závaží, kloubních fixací, brýlí, sluchátek a rukavic. V Česku je jich pouze několik kusů, jeden z nich banka v rámci svého grantového programu financovala letos na jaře pro neziskovou organizaci Adra. Patnáctikilovou vestu, speciální sluchátka, brýle a rukavice simulující zatuhlost kloubů, pískání v uších, šedý zákal i třes v rukou nyní začínají pracovníci Monety využívat při plánování rekonstrukcí a modernizaci poboček banky: nově zrekonstruovaná místa tak budou vstřícnější nejenom k seniorům ale ke všem ostatním klientům, trpící těmito zdravotními problémy.

„Na vlastní kůži jsem poznala, jak mohou být i základní úkony na pobočce složité, když vás trápí nějaké pohybové omezení. Začala jsem si všímat bariér tam, kde jsem je předtím nevnímala. Je to unikátní zkušenost, která vám umožní podívat se na svět z úplně jiné perspektivy,“ popisuje svou vlastní zkušenost s gerontooblekem Jana Loubrová z oddělení Shared Services Skupiny MONETA, které se přímo podílí na plánování interiérů poboček. Zkušenost s Gerontooblekem má i Ilona Bémová, manažerka Zákaznické spokojenosti Skupiny MONETA. „Ze zpětné vazby od klientů máme přehled o našich službách jako takových i o celkovém dojmu z návštěvy pobočky. Chceme, aby se u nás cítili, co nejlépe, k čemuž může snadná orientace v prostoru a v neposlední řadě lidský faktor jednoznačně pomoci“ popisuje své dojmy Ilona Bémová.

Jen za letošní rok zmodernizovala MONETA celkem 11 poboček v různých částech republiky, na jejich rekonstrukci vynaložila 60 milionů korun. V následujících letech plánuje modernizaci 19 poboček, na jejichž obnovu hodlá vynaložit zhruba 100 milionů korun. Organizace ADRA, se kterou MONETA na testování poboček spolupracuje, získala finanční prostředky na nákup gerontoobleku prostřednictvím podpory z letošního Grantového programu banky. Gerontooblek bude sloužit zejména pro vzdělávání dobrovolníků, se kterými ADRA úzce spolupracuje.

„Dobrovolníci se snaží seniory podpořit, potěšit i motivovat do dalších dnů. Právě geronotooblek je skvělou pomůckou, která pomůže dobrovolníkům zkusit se stáří „na vlastní kůži“ a díky tomu mohou lépe pochopit a vcítit se do obtíží, které senior prožívá a být pro ně empatickou podporou. Věřím, že tato osobní zkušenost může pomoci i Monetě odhalit potenciální bariéry na pobočkách“ doplňuje Barbora Bezděkovská, vedoucí dobrovolnického centra ADRA Praha.

Na uživatele se zdravotním omezením myslí také aplikace mobilního bankovnictví Skupiny MONETA, Smart Banka. Ta je kompatibilní s aplikacemi Android Accessibility Suite a VoiceOver, které převádějí text do zvukové podoby a fungují jako čtečky pro osoby se zrakovým postižením nebo třeba omezenou hybností. „Prostředí Smart Banky jsme navrhovali tak, aby se v ní člověk, který aplikaci prochází s pomocí čtečky, dokázal snadno zorientovat a jednoduše s ní pracovat. S tím nám pomáhá i naše spolupráce s nevidomým testerem. Zkrátka jsme chtěli, aby si pohodlnou správu financí mohl užívat opravdu každý,“ popisuje Jakub Komenda, šéf digitálních kanálů Skupiny MONETA.