Čeští zákazníci na předvánočních nákupech utráceli více než vloni.


Čeští zákazníci na předvánočních nákupech utráceli více než vloni. Soustředili se na značkové zboží, využívání slevových akcí a praktické dárky.

Předvánoční prodeje obchodníků letos dosahovaly plánovaných hodnot. Řada obchodů uvádí, že předvánoční prodeje vzrostly ve srovnání s loňským rokem až o 50 %. Trendem letošního roku se staly nákupy praktických dárků, využívání akčních nabídek a online nakupování vánočních dárků. To vše vyplynulo z ankety GE Money Bank, kterou společnost uspořádala mezi obchodníky v rámci ocenění GE Money Bank Obchodník roku 2010.

V anketě, která oslovila desítky největších maloobchodníků v České republice, se obchodníci vyjadřovali k letošním předvánočním nákupům, ekonomické krizi, dopadům na jejich tržby a povánočním slevám.

Předvánoční nákupy

Většina respondentů z řad obchodníků si myslí, že ekonomická krize se stále promítá do peněženek zákazníků. I přesto mají některé obchody až o 50 % větší zisky než v minulém roce. „V anketě pro obchodníky se potvrdilo, že jsou s letošním předvánočním prodejem spokojeni. Uvádějí, že zákazníky v současné době lákají převážně praktické dárky, učí se využívat akční nabídky a častěji volí značkové zboží,“ říká Roman Frkous, ředitel komunikace GE Money Bank v České republice, která organizuje ocenění GE Money Bank Obchodník roku 2010.

Výrazně více lse letos nakupovalo přes internet. Například společnost Mall.CZ, prodávající zejména elektroniku, letos představila tzv. wishlisty, kde si zákazníci průběžně dělali svůj vánoční seznam, který před Vánoci celý zrealizovali v jedné objednávce.

Z odpovědí obchodníků plyne, že každým rokem mají Češi zájem o stejné kategorie zboží, pouze se mění konkrétní druhy sortimentu, tzv. novinky či hity. Klasickými vánočními dárky jsou hračky, oděvy, obuv, kosmetika, elektronika, vybavení do domácnosti, knihy, CD a vybavení na zimní sporty. Pokud jde o potraviny, výrazně stoupá zájem o různé speciality, dražší delikatesy a značkový alkohol. Mezi letošní hity, u kterých obchodníci zaznamenávali výjimečné prodeje, patřily např. LCD televizory, robotické vysavače, značkové zboží či dárkové balíčky.

Povánoční slevy

Obchodníci prozradili podrobnosti k povánočním slevám, a jak moc půjdou po Vánocích s cenami dolů. Většina z nich začne s povánočními slevami těsně po vánočních svátcích, tedy 27. prosince a cena výrobků půjde dolů někdy až o 80 %.

Největší zájem zaznamenáváme o vánoční balíčky. Zákazníci také ve větší míře nakupují sortiment beauty, ve kterém preferují spíše značkové zboží. Povánoční slevy letos plánujeme uvést ihned po Vánocích. Jejich rozsah bude srovnatelný s loňským rokem,“ říká Eva Vaněčková, PR manažerka, dm drogerie markt.

Nejlepší obchodníci

Spokojenost s jednotlivými obchodníky může dát veřejnost najevo svými hlasy v ocenění GE Money Bank Obchodník roku. Obchodníci zde soutěží v 11 oborových kategoriích. Lidé udílí obchodům body 1 - 5 podle spokojenosti a zároveň soutěží každý týden o atraktivní ceny. Hlavní výhrou je platební karta GE Money Bank s věrnostním programem bene+ nabitá na 100 000 Kč.

Hlasování o nejlepší obchodníky se blíží do své poloviny. Na prvních místech se drží diskonty Lidl a Penny Market, které již obdržely v součtu přes 64 tisíc bodů. I další obchodníci ale získávají od svých zákazníků pozitivní hodnocení a mají šanci s pořadím ještě zamíchat,“ říká Roman Frkous, ředitel komunikace GE Money Bank v České republice, organizátora ocenění GE Money Bank Obchodník roku 2010.

Jsem rád, že prestiž ocenění potvrdili i premiér Petr Nečas a ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek, kteří soutěži GE Money Bank Obchodník roku 2010 dali svou záštitu,“ doplnil Roman Frkous.

Pavel Zúbek,

tiskový mluvčí GE Money