Češi chtějí na vánočních dárcích ušetřit, přesto plánují utratit více než před 2 lety
Za nejběžnější vánoční dárky, jako jsou kosmetika, oblečení, knihy, elektronika nebo hračky, chtějí podle ankety* GE Money Bank lidé utratit letos o 700 korun více než před dvěma lety**. Oproti loňsku se však aktuálně chystá 38 % Čechů na dárcích ušetřit. Polovina z nich si teď nemůže dovolit utrácet a čtyři z 10 šetří, protože je „prostě špatná doba“. GE Money Bank nabízí lidem možnost ušetřit při vánočních nákupech až 1000 korun. Banka totiž u kreditních karet MoneyCard Plus vydaných do konce roku navyšuje odměnu za nákupy na 5 % po dobu 4 měsíců.
„Kde vzít na dárky a jak je pořídit výhodněji? Otázka, na kterou bude podle naší ankety letos hledat odpověď minimálně třetina respondentů, kteří chtějí za dárky utratit méně než loni (v průměru o 2700 korun). Přesto nám Češi dali najevo, že celkově letos každý z nich na dárky vynaloží lehce přes sedm tisíc korun,“ říká Pavel Zúbek, tiskový mluvčí GE Money Bank. „Pohodlný způsob, jak dárky pořídit a ještě přitom ušetřit, představuje kreditní karta MoneyCard Plus. Když si ji lidé pořídí do konce roku, mohou za nákupy s ní získat zpět až tisíc korun. Navíc si tak mohou výdaje rozložit do delšího období,“ dodává.
Ježíšek letos myslí na šest lidí
Pro většinu respondentů (60 %) jsou Vánoce především o atmosféře a tradici, čtyři z 10 na nich mají nejraději setkání s rodinou. Téměř stejně si lidé na svátcích užívají volné dny bez práce nebo školy. Rozdávání dárků patří mezi nejoblíbenější vánoční dění čtvrtiny účastníků ankety. Češi plánují koupit dárky v průměru šesti lidem. Ve srovnání s loňskem je to podle oslovených v anketě počet stejný, ale v průzkumu GE Money Bank z roku 2010 to bylo o jednoho člověka více.
Čím chceme našim blízkým udělat radost?
Porovnání aktuální ankety s preferencemi lidí v průzkumu před dvěma lety odhalilo změny, které se udály v žebříčku typických dárků. Otcové mohou letos od rodiny očekávat knihu, drobnou elektroniku nebo oblečení, spíše než kosmetiku či pochutiny a nápoje jako dříve. Pomyslný žebříček dárků pro matky stále vede kosmetika, mohou však čekat i knihu a oblečení, které vystřídaly peníze i elektroniku.
1. místo | 2. místo | 3. místo | |||||
Partnerovi: | 2012 | kosmetika | 26 % | oblečení | 22 % | kniha | 15 % |
2010 | kosmetika | 19 % | oblečení | 17 % | šperky/hodinky | 11 % | |
Otci: | 2012 | kniha | 22 % | elektronika | 19 % | oblečení | 11 % |
2010 | kosmetika | 10 % | kniha | 10 % | jídlo/nápoje | 9 % | |
Matce: | 2012 | kosmetika | 25 % | kniha | 17 % | oblečení | 16 % |
2010 | kosmetika | 30 % | peníze/poukaz | 14 % | elektronika | 11 % | |
Dítěti: | 2012 | hračky | 15 % | oblečení | 11 % | kosmetika | 7 % |
2010 | hračky | 30 % | oblečení | 17 % | peníze/poukaz | 14 % |
Nově se předvánoční anketa GE Money Bank zaměřila také na dárky přátelům. Češi pro ně sestavili žebříček obvyklých dárků, ve kterém na prvních třech místech dominuje oblečení, kosmetika a knihy. U stejné otázky ve facebookové anketě se však do popředí místo oblečení dostala elektronika.
Kde nakupujeme vánoční dárky
Nejoblíbenějším místem nákupů dárků zůstávají velká obchodní centra, jak potvrdilo 65 % účastníků ankety. Oproti situaci před dvěma lety to znamená dokonce 10% nárůst. Mezi staršími nad 60 let udala tato centra jen asi polovina, zhruba stejné množství z nich upřednostňuje supermarkety. Celkově druhé místo nákupů dárků obsadily internetové obchody s 55 %, což je opět o 10 % více než v předchozím průzkumu z roku 2010. Na internetu častěji nakupují muži (59 %) než ženy (49 %) a samozřejmě mladí do 30 let (71 %). U starších lidí nad 60 let využívá e-shopy každý šestý. Obchodní centra a internet postupně vytěsňují úlohu třetího nejčastějšího místa k nákupu dárků, menších specializovaných obchodů. Tam bude letos nakupovat jen čtvrtina respondentů, ale ještě před dvěma lety v nich nakupovalo dárky 44 % lidí. Zajímavým trendem jsou také nákupy dárků v zahraničí, které plánuje 12 % oslovených.
GE Money Bank pomůže ušetřit až 1000 Kč
Při nákupech kreditní kartou GE Money Bank u partnerů věrnostního programu bene+ získávají klienti standardně jako odměnu až 10 % z útraty zpět, v programu gold bene+ dokonce až 25 %. Banka ale nezůstává jen u toho, i z nákupů mimo partnerskou síť, a to včetně internetu nebo zahraničí, vrací klientům zpět 1 %. U karet MoneyCard Plus vydaných od září do konce roku 2012 dostanou klienti ještě více. Čtyři měsíce jim bude GE Money Bank vracet minimálně 5 % ze všech útrat, respektive až 250 Kč měsíčně. Celkem tak mohou ušetřit 1000 korun, které se například na vánoční nákupy nebo následné výprodeje určitě hodí.
* Anketa GE Money Bank proběhla v pražských ulicích v listopadu 2012 na vzorku 400 respondentů.
** Průzkum GE Money Bank z října 2010 proběhl na reprezentativním vzorku dospělé populace v ČR (1592 respondentů).
Pavel Zúbek,
tiskový mluvčí GE Money Bank
V případě zájmu o další informace kontaktujte, prosím:
Pavel Zúbek, mobil: +420 725 420 107, tel.: +420 224 442 120, e-mail: pavel.zubek@ge.com
Jedna apka,
celá banka
Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.