Během dvou let zredukovala MONETA firemní fleet o polovinu. Šedesát procent tvoří elektromobily

Během uplynulých dvou let snížila MONETA objem svého vozového parku o celou polovinu. Ze stávajících 217 vozů je navíc aktuálně 130 aut poháněných elektřinou. MONETA tak již překročila svůj závazek pro letošní rok, kdy původně počítala, že bude mít k do konce roku 2023 ve své flotile 50procentní podíl elektrických aut.

„Před třemi lety, kdy jsme dokončili akvizici Wüstenrot, jejíž součástí bylo i 60 aut, jsme měli historicky nejpočetnější vozový park, celkem se jednalo o 392 vozů. Od té doby jsme stav naší flotily zredukovali o téměř polovinu, aktuální počet firemních vozů Monety nyní dosahuje úrovně 217. Zároveň úspěšně pokračujeme v elektrifikaci celého fleetu a před sebou máme nyní nový cíl: mít do roku 2026 naši flotilu z minimálně 75 % plně elektrifikovanou,“ říká Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a udržitelnosti MONETA Money Bank.

Redukce vozového parku si vyžádala i flexibilnější systém jeho užívání. Narostl totiž počet zaměstnanců, kteří mezi sebou firemní vozy sdílejí. MONETA proto za pomoci smluvního partnera uvedla v život unikátní aplikaci pro chytré telefony, která funguje jako rezervační systém firemního sdílení automobilů. „Aplikace je dost inteligentní na to, aby nám v rámci sdíleného provozu nabídla k dispozici pouze vozy, které mají aktuálně nabitou baterii alespoň z 80 %. Nestane se tak, že by některý z našich kolegů potřeboval vyrazit na pracovní cestu, zarezervoval si auto, ale při odjezdu zjistil, že je vybité,“ popisuje provozní ředitel Monety Jiří Huml. Zaměstnanci mohou navíc v rámci sdíleného systému využívat firemní vozy i pro soukromé účely.

Ve strategii elektrifikace počítá MONETA i s žádoucí infrastrukturou. Na pražské centrále je už nyní instalováno celkem 60 nabíjecích wallboxů, v garážích je navíc příprava na dalších 150. Ostravská centrála pak disponuje 12 wallboxy, každá z poboček banky má vždy minimálně jeden. „Od dodavatelů pak nakupujeme výhradně zelenou elektřinu. K přechodu na elektromobilitu jsme totiž sáhli z důvodu snížení naší uhlíkové stopy a k tomu samozřejmě elektřina z obnovitelných zdrojů neodmyslitelně patří také,“ dodává Zuzana Filipová.

Za dobíjení služebních aut doma pak MONETA poskytuje svým zaměstnancům finanční kompenzace: množství odebrané elektřiny vypočítává z údajů palubního systému vozu, k tomu ale naopak připočítává ztráty. „Prováděli jsme si vlastní měření a zjistili jsme, že zatímco na rychlonabíječkách jsou ztráty při nabíjení asi do 5 %, doma z wallboxu nebo 400V třífázové zásuvky je to asi 10 – 15 % a z 230V zásuvky dokonce až 20 %,“ vysvětluje Jiří Huml. Banka tedy při domácí dobíjení služebního vozu zaměstnanci zaplatí nejen elektřinu, která byla uložena do baterie, ale i tu, která do ní kvůli ztrátám nedoputovala.

Podobně pak banka umožňuje zaměstnancům ve firemních garážích nabíjet své vlastní soukromé elektromobily. Wallboxy jde aktivovat čipem, pro dobíjení soukromých aut mají zaměstnanci zvláštní čip, MONETA tak soukromé nabíjení od toho firemního snadno odliší.

Vyřazené konvenční automobily na benzinový, respektive dieslový pohon věnovala v loňském roce MONETA na charitativní účely. Od ledna do prosince roku 2022 darovala potřebným celkem 31 automobilů v hodnotě 13,5 milionů korun.