Vytvořte si pevný základ pro své podnikání: Podrobný návod na business plán

Co je business plán a k čemu je důležitý?
Business plán je dokument, který obsahuje vizi a cíle Vašeho podnikání a shrnuje kroky nutné k úspěchu. Díky tomuto plánu budete mít jasno, jak při Vašem podnikání postupovat a na co všechno myslet.
- Jasná vize: Definuje, čeho chcete dosáhnout, a jak toho docílíte.
- Strategické plánování: Pomáhá Vám stanovit si cíle, strategii a jednotlivé kroky.
- Finanční plánování: Pomáhá Vám vypočítat potřebné investice, odhadnout příjmy a náklady.
- Vaše prezentace: Můžete jej použít k získání financování od investorů nebo bank.
Jak vytvořit business plán?
Souhrn informací
Pokud budete business plán prezentovat (například investorům), můžete na začátek přidat souhrn všech informací. Tato část by měla být stručná a obsahovat pouze nejdůležitější body, protože ji čtenář uvidí jako první. Malý tip: zpracujte tuto část až ve chvíli, kdy budete mít vytvořený celý business plán. Díky tomu budete mít všechny aspekty jasně rozmyšlené a rozhodnuté a bude se Vám zpracovávat lépe.
Tato část by měla obsahovat:
- odvětví, cílovou skupinu a konkurenční výhodu,
- strukturu podnikání (například zda budete podnikat jako OSVČ, či založíte samostatnou právnickou osobu),
- v jaké fázi se Vaše podnikání aktuálně nachází (které kroky jste již podnikli a které Vás teď čekají),
- stručný popis týmu (a pokud jste Váš tým pouze Vy, krátký popis Vašich zkušeností),
- finanční projekce do budoucna (případně aktuální finanční výsledky, pokud již podnikáte),
- odhad tržeb.
V dalších částech již rozpracujete detailní informace o svém podnikání.
Popis podnikání
- Nápad: Jaký problém mé produkty nebo služby na trhu řeší? Kdo jsou moji ideální zákazníci? Jaká je má unikátní prodejní výhoda? Jak vím, že toto podnikání bude fungovat?
- Cílový trh: Jaká je velikost trhu, růst a konkurence?
- SWOT analýza: Silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby.
Analýza trhu
- Velikost trhu: Jak se vyvíjí poptávka po mých produktech/službách? Existují nějaké trendy, které ovlivňují můj trh?
- Konkurence: Jaké jsou konkurenční výhody mých konkurentů? Jak se odliším od konkurence?
- Cílová skupina: Jaké jsou demografické údaje mé cílové skupiny? Můžeme je specifikovat podle věku, pohlaví nebo místa bydliště? Jaké jsou jejich preference? Co je trápí?
Prodejní strategie
- Produkty/služby: Jaké vlastnosti a výhody mají mé produkty/služby? Jaká je životnost mých produktů/služeb?
- Ceny: Jaké jsou náklady na výrobu/poskytování mých produktů/služeb? Jaké ceny nabízejí konkurenti? Jaká je moje cenová strategie?
- Distribuce: Jakým způsobem budu distribuovat své produkty/služby? Jaké distribuční kanály budu využívat?
- Marketingová strategie: Jaké marketingové kanály budu využívat? Jaký bude můj marketingový rozpočet? Jak budu měřit úspěšnost svých marketingových aktivit?
Provozní plán
- Tým: Kolik zaměstnanců budu potřebovat? Jaké dovednosti a zkušenosti by měli mít?
- Provoz: Jak bude moje podnikání fungovat na denní bázi? Jaké jsou klíčové procesy v mém podnikání?
- Dodavatelé: Kdo jsou moji nejdůležitější dodavatelé?
Rizika a ochrana před nimi
- Možné překážky: Jak může ekonomika, konkurenti nebo jiné aspekty ovlivnit mé podnikání? Jak bych překonal tyto překážky? Jak bych minimalizoval negativní dopady těchto překážek?
- Noví konkurenti: Jak ochráním mé podnikání před ztrátou tržního podílu?
- Ochrana dat: Jak budu chránit svá data a materiály? Zálohuji pravidelně svůj počítač do internetového úložiště?
- Legislativa: Jaká pravidla, zákony či standardy musím ve svém podnikání dodržovat?
Finanční plán
- Počáteční náklady: Jaké jsou jednorázové náklady na založení mého podnikání?
- Provozní náklady: Kolik mě bude stát provoz podnikání? Identifikujte fixní a variabilní výdaje.
- Příjmy: Jaké jsou mé očekávané tržby v prvním roce? Jaký je můj očekávaný zisk?
- Rozvaha: Jaká jsou má aktiva a pasiva? Jaký mám majetek a jaké mám dluhy?
- Cash flow: Kdy očekávám první příjmy? Kdy budu muset investovat další prostředky?
TIP: Chcete více informací o finančním plánování? Objevte naše produkty, jako je podnikatelský účet nebo kreditní karta pro podnikatele.
Business plán je zkrátka základem Vašeho podnikání. Nebojte se ho vytvořit opravdu pečlivě – každá minuta, kterou do něj investujete, se Vám mnohokrát vrátí. Potřebujete poradit? Naši bankéři jsou tu pro Vás – od otevření účtu až po financování Vašich nápadů.
Tento článek je pouze informačního charakteru a obecné povahy a nezohledňuje individuální finanční a daňovou situaci určité osoby nebo subjektu. Informace uvedené v článku nejsou nezbytně vyčerpávající, úplné či aktualizované a můžou odkazovat na stránky jiných subjektů, nad nimiž MONETA Money Bank nemá kontrolu, proto vylučuje jakoukoli odpovědnost. Článek nelze považovat za odborné či právní poradenství. Aktuální produktové podmínky i sazebníky najdete vždy na příslušných stránkách webu. Informace k daním doporučujeme vždy ověřit na stránkách příslušných orgánů státní správy (daňový portál apod.).