Article main image
Byznys

Seznamte se: Irena Šneková, spolumajitelka a zakladatelka Farmbox.cz

„Chceme být partnery v oblasti kvalitního jídla. Zákazníci u nás koupí to nejlepší, co naše země dává!“

Za keřem na poli si se sestrou vyzvedly bedýnku s farmářskými produkty a prázdnou z minulého nákupu tam nechaly. Taková byla před lety ve Švýcarsku jedna z prvních „zkušeností“ Ireny Šnekové s nákupem čerstvé zeleniny přímo od farmáře. A právě tehdy se jí v hlavě začaly objevovat myšlenky na projekt, který po letech s manželem a rodiči úspěšně rozjeli. Tento rodinný projekt pojmenovali Farmbox.cz, a již více než 8 let rozváží zákazníkům z Jižní Moravy čerstvé potraviny od lokálních farmářů. Bohaté zkušenosti, silné vazby s dodavateli, široký sortiment a osobní přístup jsou důvodem, proč se firma u zákazníků těší velké oblibě. I díky tomu se Irena Šneková umístila na stříbrné příčce v regionálním kole ankety MONETA Živnostník roku 2021.

V roce 2013, kdy Irena Šneková s manželem Jirkou založili rodinnou firmu Farmbox.cz a začali podnikat v oblasti prodeje a rozvozu bedýnek s farmářskými produkty, neměli v oboru téměř žádnou konkurenci. „Existovalo pár bedýnkářských družstev a několik e-shopů, přes které bylo možné nakoupit zeleninu z farem a k tomu třeba nějaké džemy. My jsme chtěli od začátku nabídnout zákazníkům kompletní sortiment, a to včetně mléčných výrobků, masa a uzenin,“ popisuje podnikatelka. Farmbox.cz je online obchod, kde si mohou zákazníci vybrat ze širokého sortimentu lokálních produktů od skoro 70 farmářů a dodavatelů, se kterými firma spolupracuje.

Bedýnky pro Jihomoravský kraj

Podnikání rodinné firmy je založeno na principu „bedýnkování“, které je ekologičtější než klasický skladový prodej. Na rozdíl od kamenných obchodů Farmbox.cz nabízí ty nejčerstvější potraviny z jihomoravského regionu, a to především díky zkrácení distribučního řetězce. V podstatě veškeré zboží je u dodavatelů objednáváno až na základě poptávky zákazníků. „S trochou nadsázky můžeme říct, že mnoho produktů je vyrobeno přímo pro konkrétního zákazníka. Především u dodavatelů z těch nejmenších farem tomu tak skutečně je,“ říká Irena Šneková. Bedýnky si získaly své zákazníky i proto, že díky nim dostanou kvalitu a ušetří čas. Na e-shopu si lidé na jednom místě mohou objednat produkty, které by nakoupili pouze na farmářských trzích, v prodejnách se zdravou výživou nebo ekologickou drogerií. Každý ze zákazníků si může svou bedýnku složit sám z více než 1 500 dostupných produktů nebo si vybrat již hotovou. K dostání jsou boxy ovocné, zeleninové, s produkty určenými na grilování či pro děti. Farmbox.cz ale také nabízí bedýnku, která je sestavena jako „výbava“ na dovolenou v apartmánu či jako týdenní nákup pro celou rodinu.

Sama podnikatelka do klasických obchodů téměř nechodí. „Nakupuji na našem e-shopu, a pokud mi v týdnu něco chybí, většinou čerstvé pečivo, tak pro něj dojdu do malého obchůdku u nás,“ říká. Princip objednávání na e-shopu není vůbec složitý. Vše funguje na týdenním principu. Objednávky se uzavírají každé pondělí a distribuce bedýnek pak probíhá podle místa doručení ve středu či ve čtvrtek. Důvodem pro dvoudenní rozestup mezi objednáním a doručením je především zajištění kvality. „Čerstvé farmářské výrobky mají ze své podstaty kratší trvanlivost než průmyslově vyrobené potraviny. Nedržíme je tedy skladem, ale vše je před expedicí čerstvě sklizeno či právě vyrobeno. Na tento proces potřebujeme alespoň dva dny,“ vysvětluje Irena Šneková.

Bistro otevřeli v nepříznivé době

Spokojení zákazníci a prosperující dodavatelé jsou to, co Šnekovým dává smysl a chuť do dalšího podnikání a rozvoje společnosti. Na začátku roku 2020 otevřeli v Brně obchod s bistrem Farmbox Bistro | Shop. Prodávají zde část produktů, které jsou k dostání na e-shopu, a z farmářských surovin samozřejmě i vaří. Zákazníci zde mohou ochutnat i méně známé plodiny jako česnekové výhonky, vodnici či tuřín a objevit, že i z takových surovin lze vařit zdravě a chutně. Před otevřením bistra zastávali manželé většinu práce sami. Nyní mají jednoho stálého zaměstnance a několik brigádníků.

Otevření bistra mělo však vzhledem k načasování trochu hořkosladkou příchuť. První zákazníky podnik přivítal na konci ledna 2020, ale kvůli pandemii koronaviru musel své dveře na konci února téhož roku zavřít. „Naše bistro mělo velmi krátký čas se zapsat do povědomí lidí, natož si vybudovat stálou klientelu. V té době jsme se dostali do složité finanční situace, kterou jsme ale díky pomoci od MONETA Money Bank zvládli,“ říká Irena Šneková a dodává, že si banku vybrali i díky tomu, že se jako jedna z mála zaměřovala právě na živnostníky a jejich podporu. „Při plánování otevření bistra jsme věděli, že budeme potřebovat rozsáhlejší investice v prostorách podniku, ale třeba také finance na nákup nových aut.“

A jaké jsou další plány?

Myslíte si, že skvěle zaběhlý e-shop a bistro s farmářským obchůdkem jsou pro jednu rodinu dost? Nenechte se mýlit! Rodina Šnekových má ještě další plány pro rozvoj a inovace. „Poslední dva roky opět šlapeme víc do pedálů a oprašujeme naše staré plány. Rádi bychom vytvořili online tržiště, kde bychom dokázali propojit všechny regiony České republiky,“ prozrazuje podnikatelka.