Příběhy úspěšných

Seznamte se: Josef Jůza, zakladatel rodinného řeznictví a uzenářství

„Že má řezník nejraději koláče? To platí, ale potom se musím dojíst masem.“

Řezničina má v rodině Jůzových tradici více než 70 let. Vlastní podnik si však otevřeli teprve v roce 2016. Josef Jůza, který je třetí generací řezníků, se rozhodl odejít ze zaměstnání na jatkách a začal podnikat. Do celého projektu samozřejmě zapojil rodinu – otce, tchána, tchyni, manželku, sestru i švagrovou. V obci Březina u Tišnova provozují výrobnu a tři malé prodejny, kde mají výhradně maso, které si sami bourají, a uzeniny vlastní výroby. V Řeznictví – Uzenářství Jůza si zakládají na osobním přístupu a přímé vazbě od zákazníků, proto své maso neprodává velkoobchodům. I to pomohlo Josefů Jůzovi vyhrát regionální kolo ankety MONETA Živnostník roku 2021 v Jihomoravském kraji.

Děda byl řezník, otec je řezník a Josef Jůza jím je také. „Děda se vyučil v roce 1950 pro Masný průmysl Brno, taťka taktéž, jen o 25 let později. No a nakonec já. To už tedy bylo po roce 2000 pro Jatka v Tišnově,“ říká Josef Jůza. Všichni tři byli po celý život zaměstnáni, ale svou práci si „nosili“ i domů, kde měli malou dílnu s výrobnou a samozřejmě pořádali i zabijačky pro známé a kamarády. V jednom okamžiku se už ale obojí nedalo sloučit dohromady. Tehdy si Josef Jůza uvědomil, že se sám uživí tím, co ho baví. Společně s manželkou Janou se rozhodli založit si ve vlastní stodole rodinnou firmu.

Začátky podnikání nejsou nikdy jednoduché. „Naštěstí mám rodinu, na kterou se mohu spolenout. Bez toho, že mě všichni na začátku podpořili, by to nešlo,“ vzpomíná Josef Jůza. Prvním zaměstnancem byl jeho otec, druhým tchán a třetím tchyně, která je vyučenou uzenářkou. V současné době má firma celkem 12 zaměstnanců. Od začátku podnikání pracují ve výrobně výhradně s lokálními surovinami dle tradičních postupů a receptur. I díky tomu se může Řeznictví – Uzenářství Jůza chlubit několika významnými oceněními, jakými jsou například BRNĚNSKO Originální produkt, které získali za své uzené maso, nebo Zlatá chuť jižní Moravy za tepelně opracovanou tlačenku. A právě na tlačenku a proslulý gothajský salám má firma také ochrannou známku regionální potravina.

Uzené maso – jedině dřevem

Rodinná atmosféra, osobní a vstřícný přístup jsou samozřejmě vedle chutných, kvalitních a poctivých výrobků to, proč se zákazníci do prodejen rádi vracejí. „Stejně jako má každý z nás svého zubaře, měl by si každý najít i svého řezníka. Bude vás znát jménem, zeptá se vás, co budete vařit a poradí vám. Můžete se mu také svěřit, co se vám minule povedlo a co naopak úplně nedopadlo podle vašich představ. Zpětné vazby od zákazníků si vážíme a je pro nás velkou motivací,“ říká Josef Průza. Kromě doporučení od známých a kamarádů se lidé o firmě dozvídají také ze sociálních sítí.

K nejoblíbenějším produktům patří rozhodně uzená masa. Tajemství jejich dokonalé chuti je v uzení klasickým dřevem ve zděných udírnách po dobu 9 až 12 hodin. Josef Jůza má ze svého sortimentu nejraději gothajský salám, který je zauzený, a ne jenom uvařený, tak jak ho běžně známe. Ale samozřejmě co by to bylo za řezníka, kdyby neměl rád koláče a sladké? „Já jsem taková výjimka potvrzující pravidlo. Sladké rád mám, ale potom se musím vždy dojíst masem,“ směje se podnikatel.

Podnik roste a výroba se rozšiřuje

Řeznictví si za 5 let fungování stihlo vytvořit velký okruh spokojených zákazníků, kteří se pravidelně vracejí, nakupují maso a uzeniny na víkendové vaření nebo si dělají objednávky na větší rodinné oslavy či letní grilovačky. Josef Jůza tedy musel začít investovat do rozšíření výroby. „Díky úvěru jsme přikoupili sousední budovu, kterou rekonstruujeme. Samozřejmě nakupujeme i nové stroje a další potřebné technologie. Stejně jako na začátku, kdy jsem potřeboval rychle vybavit prostory pro výrobu a pořídit chladicí auto na rozvoz, mám i nyní půjčku od MONETA Money Bank. Ještě předtím, než jsem začal podnikat, jsem měl u této banky účet a byl jsem spokojený, takže když došlo na podnikání, o jiné bance jsem ani neuvažoval. MONETA mi v podnikání vyšla několikrát vstříc,“ popisuje Josef Jůza.

Do své práce dává maximum a jedinou překážkou pro něj je, že den má pouze 24 hodin. Je obecně známo, že řezničina je fyzicky velmi náročná práce a aby bylo pro zákazníky vše připraveno, začíná se v brzkých ranních hodinách. Maso se musí rozbourat, vykostit a vytřídit na kvalitní maso k přímému prodeji, a na ořezy, které se dále zpracovávají do párků, klobás a dalších uzenin. Jak říká sám řezník, vše je o přístupu k surovině, o čistotě a o lidech, kterým v práci můžete věřit. I tato filozofie je jedním z důvodů, proč se Josef Jůza umístil na zlaté příčce v regionálním kole ankety MONETA Živnostník roku 2021. „Je to zavedená rodinná živnost založená na kvalitních produktech. Rozvíjí jednu z nejstarších živností vůbec,“ okomentoval vítěze porotce Pavel Řezanina z MONETA Money Bank.

Jedna apka,
celá banka

S mobilní aplikací Smart Banka máte celou banku v kapse. Obsahuje přes 200 funkcí, 41 produktů a najdete v ní všechny výhodné nabídky. I proto je nejoceňovanější bankovní apkou na trhu.
logo - Moneta

Smart Banka je nejoceňovanější aplikací klienty i odbornou veřejností a je k dispozici na všech zařízeních iOS nebo Android.

ocenění Zlatá koruna - novinka roku 2023 hodnocení klienty 4,8/5